De 'Genius CAB' is de toekomstgerichte voertuigcabine voor Off-Highway-voertuigen en is het resultaat van gebundelde ontwikkelingscompetentie, aangedreven door de visionaire ideeën van branche-experts.
Systeemintegratie
In de Genius CAB kunnen alle functies via de armleuning en een touch screen worden bestuurd. De stoel past zich automatisch aan de bestuurder aan. Een goed voorbeeld voor systeemintegratie kan aan hand van de werklampen worden toegelicht. Om een tot en met elf ton belastbare cabine te ontwerpen, koos cambinebouwer Fritzmeier voor aluminiumprofielen zoals ook in het bovenklassesegment van personenauto’s wordt gebruikt. De bouwgrootte en positionering van de HELLA LED-werklampen en de noodzakelijke warmte-afleiding en bekabeling integreerden de ingenieurs van het begin af aan in de profielvormgeving.
De Genius CAB.
De cabine is de schakelcentrale van ieder voertuig en gelijktijdig de werkplek van waaruit medewerkers tot acht uur lang de machines en aangebouwde apparaten besturen. Voorafgaand aan het project zijn dan ook ervaren machinebestuurders ondervraagd over de behoeftes en kritieken op de huidige cabines. Onder het motto ‘Human Centered Design’ werden deze eisen uit de praktijk omgezet: het royale interieur met focus op maximale ergonomie op de werkplek, een glazen uitkijkpost met in facetten geslepen ramen die veel zicht bieden.
Smart CAB: de werkplek van de toekomst
De Genius CAB is echter maar een conceptonderzoek en in deze vorm op nog geen enkele machine gemonteerd. Ze toont echter de technische mogelijkheden van de systeemintegratie. Een follow up project, meer specifiek gericht op de agrosector, is de ‘Smart CAB’. De partijen verenigd in de Cab Concept Cluster vinden het belangrijk dat de ontwikkelingen die toegepast zijn in de Smart CAB, bijna gereed zijn voor productie dan wel reeds in serie getest zijn. De Smart CAB is dan ook gebaseerd op een getest Fritzmeier product waarin alle Cab Concept Cluster innovaties worden geïntegreerd. Denk aan automatische objectherkenning, Smart Matrix werklampen en lichtsensoren. Een op het dak gemonteerde camera volgt de bestuurder, waar hij heen rijdt en dimt zo de omliggende omgeving.
De Smart CAB.
Handige oplossingen zoals lichtsignalen in de cabine bij dreigend gevaar of cabineruiten die lichtinval van buiten kunnen dimmen behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast is het mogelijk om tekens en waarschuwingssignalen op de grond te projecteren welke op die manier communiceren met andere (weg)gebruikers in de omgeving.
Mogelijkheid om tekens/waarschuwingssignalen op de grond te projecteren ter communicatie met andere (weg)gebruikers.
Gebundelde kennis
De initiators, cabinebouwers Fritzmeier en toeleverancier HELLA, hadden samen al op de Bauma 2013 een eerste cabineonderzoek gepresenteerd. De goede feedback moedigde hen aan om dit project nog verder te laten groeien. Hiervoor werden enkele andere partijen, zoals toeleveranciers, bij het project betrokken. Voor het ontwerpconcept van de ROPS-beschermde cabine en de vormgeving van het HMI-oppervlak haalde men de technische ontwerpers van de TU-Dresden binnen. De optische vormgeving werd door het ontwerpbureau Lumod overgenomen.
HELLA trotse partner
HELLA is een trotse partner in dit project en werkt graag mee aan het makkelijker, veiliger en comfortabeler maken van de werkzaamheden van cabinepersoneel.
Meer weten over dit project en de voortgang? Kijk dan ook zeker eens op www.cabconceptcluster.com.
Bron: Cabconceptcluster