Officieel zijn Nederlandse landbouwtrekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/u sinds 20 mei 2018 APK-plichtig op grond van de Europese richtlijn 2014/45. Door het (herhaaldelijk) verwerpen van de kentekenplicht is die APK-plicht echter nog niet van kracht. Hoe zit dat nu precies en wat zit eraan te komen?
In vergelijking met het buitenland en in het bijzonder met buurlanden België en Duitsland, loopt Nederland nogal achter als het gaat om voertuigeisen, kentekening en APK-wetgeving voor landbouwvoertuigen en -machines. Wetgeving en eisen die opgenomen zijn in de Europese richtlijn 2014/45 en die de Nederlandse regering al lang had moeten implementeren, maar dat (nog) niet heeft gedaan. Zo werd de kentekenplicht meerdere keren door de Tweede Kamer verworpen. Menig akkerbouwer, loonwerker en veehouder is daar niet rouwig om vanwege de rompslomp en extra kosten. Tegelijkertijd leidt de nu noodzakelijke halsoverkop invoering tot praktische problemen en naar rato hoge kosten. Denk aan het recente ‘gedoe’ rondom voertuigeisen zoals de tweeleidingremsystemen en onderrijbeveiliging. Ook de engineering en RDW keuringskosten voor fabrikanten en importeurs liegen er niet om.
Uitstel, maar geen afstel
Omdat de registratie- en kentekenplicht telkens uitgesteld werd, is een APK-plicht voor bos- en landbouwtrekkers die technisch sneller kunnen rijden dan 40 km/u in de praktijk ook nog niet aan de orde. De regering heeft echter ‘haast’ omdat er bij in gebreke blijven een flinke boete van de Europese Commissie in het verschiet ligt. Wat betekent dit nu in de praktijk?
Hoewel de recente Provinciale Staten verkiezingen de procedures opnieuw vertraagd hebben, verwacht Theo Vulink, branchemanager van de brancheorganisatie van fabrikanten, importeurs en dealers Fedecom, dat alle bestaande bos- en landbouwtrekkers en overige voertuigen met beperkte snelheid (de zogenoemde MMBS voertuigen en machines) die op de openbare weg komen, uiterlijk 20 mei 2020 moeten zijn geregistreerd. Deze registratieplicht is noodzakelijk om aan de Europese APK-plicht te voldoen en kost per voertuig €18. Er is afgesproken dat er verder geen motorrijtuigenbelasting en provinciale opcenten gaan komen. Vulink verwacht dat voor nieuwe trekkers en MMBS voertuigen en machines na de zomer van 2019 een registratie- en kentekenplicht geldt. De kentekenplicht gaat ook gelden voor voertuigen en voertuigcombinatie waarmee sneller dan 25 km/u wordt gereden en waarvoor men ontheffingen dient aan te vragen, bijvoorbeeld voor voertuigen breder dan 3,00 m. Het bestaande GV-kenteken vervalt dan.
Sneller dan 40 km/u rijden?
“Iedereen die vanaf nu een nieuw voertuig aanschaft dat op de openbare weg gaat komen, adviseer ik om na te gaan of je daarmee sneller dan 40 km/u wilt (en kunt) rijden. Dit komt als voertuigcategorie op de voertuigregistratiekaart. Voor trekkers
betekent voertuigcategorie T1a ≤ 40 km/u en voertuigcategorie T1b > 40 km/u. De basis voor registratie is de COC (Certificate Of Conformity) verklaring die de importeur aan de overheid verstrekt. Mijn advies aan professionele gebruikers, met name
loonwerkers dus, is om bestaande voertuigen zo snel mogelijk te registreren en te kentekenen.”