Door maisgraan te laten malen, kan je als landbouwer goedkoop krachtvoer van eigen kweek produceren. Familiebedrijf Dewa uit het Vlaamse Evergem maakt onder meer landbouwkippers, silagewagens, stal-mestverspreiders en containersystemen voor de landbouwsector en is een gekende fabrikant van maalmolens om dit maïsgraan te malen. Bij veel Belgische loonwerkers draaien nog maalmolens die ooit door vorige generaties zijn gemaakt. Die krijgen een tweede leven.
Dewa MSI 400 T
Uit gesprekken met klanten konden de huidige bedrijfsleiders Jan en Frank De Walsche afleiden dat er niet altijd nood is aan de grote vermogens en capaciteit die de nieuwe maalmolens hebben, maar dat er steeds nog een plaats is binnen het machinepark van loonwerkers voor de kleinere machines die al jaren meegaan. Daarom is Dewa nu begonnen om oudere machines een update te geven, zodat ze weer voor jaren verder kunnen. De vernieuwde maalmolens krijgen de naam ‘Dewa MSI 400 T’.
Maalmolens
Bij veel loonwerkers draaien nog maalmolens, ooit geproduceerd door de vader van Jan en Frank De Walsche. “Met de stijgende capaciteit van maaidorsers is de capaciteit van onze maalmolens gestegen,” zegt Jan De Walsche, “Maar die grote capaciteit is niet voor iedereen nodig. Daarnaast moeten we vaststellen dat, hoewel de techniek dikwijls zijn beste tijd gehad heeft, de structuur van de oudere machines nog best goed is.”
Volledig gestript
Bij zo’n update wordt de machine volledig gestript en ontdaan van alle techniek. Enkel het chassis, de instortbak en voorraadtrechter blijven behouden. Om plaats te maken voor de nieuwe hamermolen (400 millimeter breed, 860 millimeter diameter) wordt het chassis in lengte aangepast. De verschillende vijzels in de machine worden voorzien van een nieuw schroeflint, en waar nodig verlengd. Alle technische componenten zoals lagers, kettingen en tandwielen worden vervangen. De hydraulica op de machine wordt aangepast naar een Load-Sensing systeem en de hydromotoren worden vervangen.
Ook de aandrijflijn van de hamermolen wordt aangepast met nieuwe riemschijven, riemen, een pneumatisch opspansysteem en een Walterscheid-cardan. Daarnaast wordt de machine voorzien van nieuwe LED werk- en verkeersverlichting en de nodige veiligheidssystemen. De elektronica voor de bediening krijgt bovendien een update. De toevoer kan door middel van een potentiometer aangepast worden. De machine wordt op 600-50/26.5 wielen gezet voor transport over de weg. Tenslotte krijgt de machine als kers op de taart een nieuwe laag verf in het huidige Dewa-geel.
Bouwt u zelf een machine of werktuig om naar uw wensen of omstandigheden? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en foto’s: Jan Ebinger
Dit betreft een artikel uit het vakblad de Loonwerker. Het hele artikel lezen?