De Bergmann opraapwagen serie Shuttle krijgt voor het seizoen 2024 een aantal innovaties met betrekking tot de opname van voer en bedieningscomfort. Daarnaast is de Shuttle-serie naar beneden uitgebreid met vier modellen.
EasyLoad
EasyLoad is de nieuwe, ongestuurde pick-up met tanden van hoogwaardig polyurethaan (PUR). Ongestuurd betekent dat er geen curvebaan met keerrollen op de tandendrager en een overeenkomstige lagering nodig is. De PUR-tanden worden paarsgewijs met slechts een schroef op de pick-up-trommel mechanisch beveiligd. Een tandenwissel kan daarom snel en gemakkelijk zijn uitgevoerd. De tanden van polyurethaan bieden een hoge flexibiliteit en zijn slijtvast. Als de grond een keer is geraakt, wijken de tanden dankzij hun flexibiliteit uit, ontzien daarbij de grasnerven en voorkomen voerverontreinigingen.
De gladde, gesloten pick-up-trommel maakt de gewone scheidingsstrips van een pick-up overbodig. Voor een nette overgang van het voer van de pick-up naar de rotor zijn korte afstrijkers gebruikt. De hydraulisch aangedreven pick-up overtuigt doordat deze heel zacht loopt. Met een opnamebreedte van 2.270 mm worden ook grote en in bochten gelegde zwaden probleemloos opgenomen, wat voor een grondige en voorzichtige opname van het voer zorgt.
Pick-up met verenstaal
Naast de EasyLoad-pick-up is bovendien de 2.270 mm brede, gestuurde pick-up met verenstaal verkrijgbaar. De gestuurde pick-up is qua onderhoudsgemak geoptimaliseerd en draagt de naam ActiveLoad. De naam ActiveLoad verklapt dat het gaat om een actief gestuurde pick-up met curvebaan.
Bergmann biedt als enige fabrikant een gestuurde en een ongestuurde pick-up voor opraapwagens aan. De gebruiker kan daardoor bepalen welke pick-up het beste past bij zijn gebruiksomstandigheden.
Meer comfort voor de gebruiker
Dankzij de hydraulische aandrijving kan het pick-up-toerental onafhankelijk van het motortoerental (aftakas-toerental) van de tractor zijn ingesteld. De bestuurder kan afhankelijk van de gebruiksomstandigheid bepalen met welk toerental de pick-up moet lopen.
De nieuwe, standaard inbegrepen rijsnelheidsafhankelijke toerentalregeling van de pick-up zorgt voor een continue voertoevoer van de pick-up naar de rotor en ontlast de bestuurder, zodat ook lange werkdagen kunnen zijn gemaakt zonder vermoeid te raken. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheid kan de bestuurder de toerentalregeling in- of uitschakelen.
ISOBUS-bediening
Alle opraapwagens beschikken standaard over een ISOBUS-bediening. Als de opraapwagen direct met de ISOBUS van de tractor is verbonden, en de bestuurder bij het achteruitrijden naar de bedienmodus ‘Laden’ wisselt, dan worden de pick-up automatisch opgetild, de stuuras, bij uitvoering met naloopbesturing, geblokkeerd en het achteruitrijlicht ingeschakeld, indien aanwezig. Als de bestuurder weer vooruit gaat rijden, worden de pick-up neergelaten, de stuuras ontgrendeld en het achteruitrijlicht uitgeschakeld. De bestuurder is zo ontlast.
De optionele, automatische centrale smering maakt doorlopend de op ieder lagerpunt individueel aangepaste vettoevoer mogelijk. Zo is minder onderhoudswerk nodig.
Alle gebieden goed verlicht
Voor een betere verlichting van de werkgebieden is het verlichtingsconcept geheel herzien en geoptimaliseerd. Er kan een keuze zijn gemaakt tussen twee verlichtingspakketten:
- Het eerste pakket bestaat uit vier led-stroken voor het verlichten van de laadruimte en twee led-achteruitrijlampen.
- Het tweede pakket bevat de verlichting uit het eerste pakket en bevat daarnaast twee led-stroken boven de pick-up, zodat de opname van het zwad geheel verlicht wordt. Voor een optimale verlichting naast de opraapwagen zijn er ook twee led-werklampen aan de zijkant naast het snijwerk geplaatst. Deze twee werklampen kunnen, ten behoeve van het verlichting van het snijwerkbereik, handmatig worden gezwenkt en gedraaid.
Nieuwe instapmodellen
Met de modellen Shuttle 370 S, Shuttle 390 K, Shuttle 410 S en Shuttle 430 K wordt de serie naar beneden uitgebreid. De Shuttle-serie dekt daarmee laadvolumes van 37 m³ tot 51 m³.
De nieuwe modellen alsook de Shuttle 450 S en Shuttle 470 K zijn standaard met een tandem-onderstel met hydraulische ascompensatie uitgerust en hebben een toegestaan totaalgewicht van 24 ton. Optioneel beschikken beide modellen over een tridem-onderstel met een toegestaan totaalgewicht van 34 ton en over de mogelijkheid om banden van 30.5″ te monteren – een unieke maat in deze combinatie. De modellen Shuttle 490 S en Shuttle 510 K zijn standaard uitgerust met een tridem-onderstel met hydraulische ascompensatie.
De afkorting ‘S’ staat bij Bergmann voor de uitvoering met doseerwalsen en ‘K’ is de aanduiding voor een opraapwagen zonder doseerwalsen. De S-voertuigen zijn standaard uitgerust met drie doseerwalsen. De doseerwalsen zorgen ervoor dat het materiaal gelijkmatig en krachtig wordt gefreesd.
De K-modellen zonder doseerwalsen zijn bijzonder geschikt voor het snel afladen van grote voermassa’s voor de of ongedoseerd op de silo. In minder dan een minuut is de wagen gelost. Het walsvoertuig kan hierdoor de voermassa vlot verdelen en heeft vervolgens meer tijd om deze te verdichten.
Nieuw ontwerp Bergmann opraapwagen
Naast de technische ontwikkelingen krijgen de Shuttle-modellen een optische, moderne facelift. Deze facelift wordt op de Agritechnica 2023 in hal 27 bij stand B30 aan de buitenwereld gepresenteerd, aan de hand van de Shuttle 510 K met de ongestuurde EasyLoad-pick-up met PUR-tanden en het nieuwe verlichtingsconcept.
Bron en beeld: Kamps de Wild