De Valtra A104 HiTech heeft op de SIMA 2017 in Parijs de prestigieuze prijs “Machine van het jaar” in de wacht gesleept in de categorie tot 150 pk. Een onafhankelijke jury bestaande uit 28 Europese agrarische journalisten prees de Valtra A104 HiTech voor de doorgevoerde innovaties, technologie en de uitzonderlijke prestaties.
Tijdens de SIMA 2017 introduceerde Valtra de volledig nieuwe A-serie (75 t/m 130 pk). De bekroonde A104 HiTech is één van de zeven A-modellen die qua ontwerp in lijn ligt met de N- en T-series van Valtra. Met een vermogen van 100 pk en 410 Nm koppel beschikt de nieuwe viercilinder over dezelfde eigenschappen als de N- en de T-series.
“Dit is wederom een belangrijke erkenning voor Valtra en AGCO. De T4 en N4 series werden al bekroond als Machine van het Jaar 2015 en 2016 en dit is een fantastisch vervolg waar we de kracht van onze 4e generatie Valtra producten laten zien. We hebben geïnvesteerd in ontwerp, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zodat boeren en loonwerkers met plezier met de Valtra kunnen werken. Het is werkelijk een fijne rijervaring en je krijgt waar voor je geld”, zegt Mikko Lehikoinen, marketing directeur Valtra.
De nieuwe cabine is stijlvol, stil en ruim. Rijcomfort, gebruiksvriendelijkheid, ergonomie en veiligheid zijn de belangrijkste eigenschappen. De cabine is de grootste in zijn soort voor tractoren: met 5,5 m2 glasoppervlak is de cabine ontworpen voor uitstekend zicht op het werk. Door de wendbaarheid van de tractor, gecombineerd met het dakraam dat een hoge zichtbaarheid biedt is de A104 HiTech tevens de ultieme voorlader tractor. De befaamde Valtra duurzaamheid, het functionele ontwerp en ergonomie maakt de A104 HiTech een echt werkpaard.
De A104 HiTech heeft een AGCO Power 4.4 liter Stage 4 dieselmotor, een compleet nieuwe transmissie en nieuwe hydrauliek. De bewezen omkeerschakeling van de Valtra HiTech wordt ondersteund door een gebruiksvriendelijke 12/12 transmissie in 2 groepen. Daardoor zijn minder twee-hendel schakelingen nodig. Zes versnellingen passen bij het typische landwerk (4-12 km/u). Een super-kruipversnelling is beschikbaar (vanaf 90m/u).