Met specifieke argumenten, eigenschappen en dealeropties richt New Holland zich met de D-serie wielladers specifiek op de landbouw. Deze D-serie verving in 2015 z’n voorganger en kreeg vooral meer comfort en bedieningsgemak. De W 170 D is het meest verkochte model in de Benelux.
Internationale historie
New Holland bestaat dit jaar 125 jaar en is al geruime tijd Italiaans. Het bedrijf kende diverse eigenaren en namen en dat geldt ook voor de merken die bijdroegen aan de huidige New Holland wielladers zoals Fiat, Ford en Hitachi. De overname van de Duitse fabrikant Orenstein & Koppel (O&K) in 1998 was een belangrijke stap en tegenwoordig is de fabriek in Lecce in de hak van de Italiaanse laars dé productielocatie voor New Holland graders, verreikers en (compacte) wielladers. Dat de fabrikant zich specifiek richt op de agrarische sector is ook te zien aan de verkoopstructuur: het zijn de landbouwdealers die akkerbouwers, loonwerkers en veehouders bedienen.
Fase V motoren
De D-serie wielladers volgde in 2015 z’n voorganger op, de C-serie (niet te verwarren met de C-serie compacte wielladers). Aanvankelijk met de modellen W 110 D, W 130 D en W 170 D en sinds drie jaar ook met de grootste W 190 D. Die laatste markeerde ook tegelijkertijd de introductie van Fase V motoren. Aanvankelijk lagen er Fase 4 motoren in alle modellen (nu alleen nog in de 110 en 130). De motoren van concerngenoot FPT voldoen met een diesel oxidatie katalysator (DOC) en selectieve katalytische reductie (SCR) aan de geldende emissienormen. Een roetfilter en EGR-klep ontbreken.
D-serie kenmerkt zich door nieuwe cabine
Behalve de overstap naar nieuwe emissie-armere motoren, kenmerkt de overgang van de C naar de D-serie zich vooral door de nieuwe cabine. Deze is ruimer, stiller, biedt meer zicht rondom en is standaard voorzien van een overdruksysteem (categorie 3). Tezamen geven deze de bestuurder meer comfort en bedieningsgemak. De eendelige gebogen voorruit verving de voorgaande die uit meerdere delen bestond. Ondanks dat de naden smal waren, moest je er toch altijd langs kijken. Het zicht naar voren en omlaag, op de laadarm en op het uitrustingsstuk is beter omdat er geen meters meer rond en achter het stuur geplaatst zijn. Je leest deze nu (digitaal) af op de terminal aan de A-stijl. De overdrukunit zit niet langer onder de stoel, maar rechts van de cabine en kan daar iets zicht naar opzij wegnemen. Tegelijkertijd kun je nu wel eenvoudiger het filter vervangen aan de buitenkant van de cabine.
Tekst: René Koerhuis, Jan Ebinger
Beeld: René Koerhuis, Jan Ebinger, fabrikant
Dit betreft een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker. Verder lezen?