Bij loonbedrijf Peeters uit het Antwerpse Booischot zijn de eerste balen met de nieuwe Kuhn SB 1270 X gemaakt. De keuze voor deze pers was snel gemaakt door de jarenlange positieve ervaring met persen van het merk Kuhn en de fijne samenwerking met de dealer. Samen met hun opvallende New Holland T7.230 in zijn gele ‘spoorwegwerkerskleur’ zorgt dit voor een unieke combinatie.
Het verhaal begint wanneer de vader van Geert Peeters in de jaren zeventig begint met loon- en grondwerken. Het grondwerk veranderde door de jaren heen in spoorwerken, het loonwerk werd een hobby voor Geert. In dit loonwerk voert hij diverse werkzaamheden uit zoals persen en dorsen. Er komt binnenkort nog meer vernieuwing met de komst van een nieuwe dorser.
Pers in een nieuw kleedje
Bij Peeters is dit al de vijfde pers van Kuhn op rij waarmee ze rijden. De vorig begon stilaan een zekere leeftijd te krijgen waardoor het tijd werd voor vernieuwing. Deze laatste pers heeft een paar interessante nieuwigheden zoals een weeginrichting, dubbele knoper en een twintig centimeter bredere pick-up. Hierdoor zou de klant een beter resultaat moeten bekomen. Volgens Ludo Vercammen van de gelijknamige dealer zit de pers in een nieuw kleedje. “Het uitzicht is wat anders, er zijn wat updates maar het beproefde concept is behouden.”
Kuhn SB 1270 X in actie
Midden mei was de eerste werkdag voor de pers bij het loonbedrijf. De Kuhn SB 1270 X staat bekend om zijn hoge baaldichtheid. Het Power Density-voorkamersysteem heeft daarin een groot aandeel. Ook de automatische drukregeling is een pluspunt. Onder de pers liggen Vredestein Flotation Tracs 680/50 R22.5 imp wat de bodemdruk minimaal houdt.
Zelf beschouwt Geert Peeters het loonwerk als een hobby naast de spoorwerken die zijn hoofdberoep vormen. In het loonwerk perst hij jaarlijks ongeveer drieduizend grote balen met zijn Kuhn-pers voor klanten. Zelf heeft hij ook gras, granen en maïs staan.
Idee voor opvallende kleur van New Holland T7.230 door spoorwerken
De New Holland T7.230 rijdt zo’n anderhalf jaar bij het bedrijf en heeft een opvallende gele kleur. Deze kleur is gekozen omdat het bedrijf vooral actief is in de spoorwerken. Hoewel de T7.230 enkel voor het loonwerk ingezet wordt, vonden ze dit een leuke kleur om te kiezen. De tractor is net als de pers gekocht bij dealer Vercammen, waar ze al twintig jaar klant zijn.
“Uiteraard staat hier een kostprijs tegenover, maar de mensen die dit laten doen zijn meestal door en door gepassioneerd.”
Ludo Vercammen legt uit dat de tractor in de originele kleur kwam en dat hij helemaal herspoten werd. “Het plaatwerk en de cabine hebben wij uit elkaar gehaald maar we hebben het laten spuiten door een gespecialiseerde firma. Het is autolak en die moet in ovens worden gebakken.” Ze krijgen af en toe nog wel eens de vraag om een trekker in een bepaalde kleur te laten spuiten. “We hadden al eens terracottabruin of groen maar geen felgeel zoals deze. Uiteraard staat hier een kostprijs tegenover maar de mensen die dit laten doen zijn meestal door en door gepassioneerd en hebben dat ervoor over.”
Tekst en beeld: Wout Willems
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker gelezen. Meer van dit?