De Zetor-tractoren hebben een nieuwe neus. Over de Deutz-motoren is nu een ronde motorkap geplaatst. De fabrikant heeft voor deze ingreep speciaal een Italiaanse ontwerper ingeschakeld. “De nieuwe look moet helpen om het ‘lowbudget’ imago op te poetsen”, legt Jan Dekker van Okken Mechanisatie uit Spijkerboor uit.
Sober maar kwalitatief goed
“Sober, maar kwalitatief goed spul”, zo omschrijft Dekker de Zetor. Een merk die breed inzetbaar is, waar voor ieder werk wel een model voor beschikbaar is en waar de service vanuit de fabrikant ‘onovertroffen’ is. “Toch is het imago dat de markt op een bepaald punt is en Zetor altijd later komt. Het is een beeld waar wij als dealer toch ook wel wat last van hebben. Terwijl in gesprekken met potentiële klanten altijd wel nar voren komt dat een Zetor aan alle wensen voldoet. Je moet dit werk niet wegvlakken. De trekker kan voor zover verschillende soorten werkzaamheden worden ingezet, waar je bij andere fabrikant zomaar twee tot drie ton voor betaald. Het is dan een statusverhaal.”
Mee met concurrentie
De Major CL van 80 pk is de nieuwste trekker die door Okken Mechanisatie vrij veel wordt verkocht. De Crystal is een model in de klasse van 150 tot 170 pk dat voor de loonwerkers zeer interessant kan zijn. “Gps-rtk, Isobus, alles kan met een Zetor. Bovendien hebben we een beproefd concept om de uitstoot van emissies te voorkomen. Op dit gebied kunnen we zeker met concurrenten meekomen. De markt vraagt bovendien om zo weinig mogelijk stilstand. Vaak is dat door alle hightech toevoegingen ingewikkeld Bij reparaties heeft men een Zetor-trekker in een halve dag uit elkaar, dat is gewoon ongekend.”
Dekker merkt dat klanten overtuigd moeten worden. “In de praktijk zien we dat mensen de zaak binnen komen voor een Kubota. Dat is wel een magneet. Toch blijkt dat als we een deal hebben voor een Kubota we er een Zetor bij verkopen.”
Tekst en foto's: Martin de Vries