De Joskin Groep, waarvan het historische en economische hart gevestigd is in Soumagne, op twintig kilometer van Luik in België, vervaardigt landbouwmachines die het regelmatig verdeelt in meer dan zestig landen op vijf continenten. Specialiteit zijn alle aanhangwagens voor het vervoer en de verspreiding van landbouwproducten, waarvoor Joskin een wereldleider is. De Groep heeft fabrieken in België, Frankrijk, Polen, en binnenkort… een gloednieuwe eenheid van ongeveer vijftienduizend vierkante meter op een terrein van zes hectare in Sanem/Esch-sur-Alzette in het Groothertogdom Luxemburg. Victor Joskin, CEO en oprichter van de Groep 55 jaar geleden, beantwoordt enkele vragen over dit investeringsproject. In dit eerste deel van dit interview gaat hij in op het waarom.
Waarom deze nieuwe fabriek? Is het de bedoeling om een stijging van de vraag op te vangen?
De grootste uitdaging voor Joskin is momenteel de productiecapaciteit: de Groep moet meer kunnen produceren. Het doel is niet alleen om meer van de bestaande modellen te kunnen leveren. We willen ook om ruimte te maken voor nieuwe machines in ontwikkeling, zodat wij een steeds groter aantal klanten kunnen bedienen in de ongeveer zestig landen ter wereld waar wij regelmatig leveren. Deze doelstelling vereist een vergroting van de productieruimte en een heroverweging van de productiestroom. Ons project voor een fabriek in het zuiden van het Groothertogdom Luxemburg is het eerste van een reeks soortgelijke projecten. Hiermee zal de Joskin Groep over specifieke fabricage- en/of assemblage-eenheden beschikken, die in staat zijn de productiviteit te maximaliseren door zich te concentreren op modellen met een gestandaardiseerde structuur.
Waarom hebt u Luxemburg gekozen voor de ontwikkeling van een nieuwe fabriek?
Laten we meteen het idee van belastingontduiking uitbannen. Het vennootschapsbelastingtarief ligt iets hoger in het Groothertogdom en de potentiële belastingimmuniteit in de eerste jaren ligt niet binnen het bereik van het project dat ingediend zal worden. Voor de Joskin Groep is het allerbelangrijkste machines te produceren om zijn steeds groter wordende wereldwijde klantenkring tevreden te stellen.
Voor dergelijke projecten is het belangrijk om ervoor te zorgen dat een voldoende groot stuk grond, een geschikte nabije omgeving, geschikte arbeidskrachten en een gunstig onthaalklimaat aanwezig zijn. En dit alles zo dicht mogelijk bij het logistieke netwerk van de onderneming. Concreet dit wil zeggen dicht bij haar vervoersstromen en de markten waarop het product zich richt. Na veel onderzoek hebben we uiteindelijk gekozen voor het voormalige terrein van de stoom- en gascentrale van Twinerg. Dit werd onder toezicht van de Luxemburgse staat ontmanteld en gesaneerd. Deze locatie, gelegen in het voormalige staalbekken, op de grens van de gemeenten Sanem en Esch-sur-Alzette in het zuiden van het Groothertogdom, voldoet aan alle criteria die nodig zijn voor de levensvatbaarheid van het project. We hebben er nog geen andere gevonden in Europa.
De beschikbaarheid van arbeidskrachten is ook één van de belangrijkste parameters bij de keuze van deze locatie. In het verouderende staalbekken van het zuiden van Luxemburg zijn waarschijnlijk technische arbeidskrachten beschikbaar. Maar als dat niet volstaat, is het Groothertogdom Luxemburg ook een aantrekkelijk land voor buitenlandse werknemers, de tewerkstellingsstatistieken bevestigen dit.
Waren er geen mogelijkheden voor uitbreiding in Soumagne?
Onze huidige vijf locaties in België, Polen en Frankrijk zijn niet geschikt, voornamelijk wegens plaatsgebrek. De situatie is bijzonder kritiek in Soumagne, in België, waar alle onderzochte sporen systematisch vastlopen. Bovendien hebben we de afgelopen 20 tot 25 jaren een chronisch tekort aan technisch personeel gehad. De maatregelen om dit tekort te verhelpen laten lang op zich wachten. Het aantrekken en aanwerven van buitenlands personeel is een uitputtend proces met een zeer onzekere uitkomst en vele teleurstellingen. Zodra de persoon is gevonden en opgeleid, wordt hij of zij voor een paar cent ingepikt.
Wat zal de Luxemburgse fabriek produceren en wat zal de capaciteit ervan zijn?
Het project is specifiek ontworpen voor de assemblage van grote landbouwaanhangwagens met een monocoque laadbak, dat wil zeggen uit één stuk gelast. We zullen met kipwagens beginnen, en stalmeststrooiers zullen dan snel worden gelanceerd. Afhankelijk van de bereikte productiviteit zou één of ander aanvullend product kunnen worden toegevoegd. Uiteindelijk is de installatie gekalibreerd om een potentieel van vijf aanhangwagens per dag te bereiken. Het bedrijfsplan is echter gebaseerd op een gemiddelde van iets meer dan vier eenheden per dag. Voor het niet-geïnformeerde publiek lijkt dit misschien niet veel, maar voor sommige concurrenten vertegenwoordigt een dergelijk cijfer een maandelijkse of zelfs jaarlijkse productie! Als het project snel van de grond komt, zouden er tegen 2027 al zo’n 2.500 in het Groothertogdom Luxemburg gemaakte Joskin aanhangwagens in de wereld rondrijden!
Bron: Joskin