"Voor de column ‘Mijn Trekker’ heb ik nog geen John Deere voor de lens gehad. Tijd voor verandering dacht ik zo. Om te beginnen heb ik niet de eerste de beste trekkers uitgekozen, maar de John Deere’s 1020 en 2130 van Jeffrey Knooren (27). Beide helemaal blank geschuurd, opnieuw gespoten en technisch in orde gemaakt. Prachtexemplaren om te zien".
Het John Deere-virus heeft altijd in het bloed van Jeffrey gezeten. Toen hij nog een kleine jongen was, zat hij altijd op de John Deere 3650 van opa en was er niet af te slaan. Jeffrey kocht zijn eerste tractor op 15 jarige leeftijd. Hij wilde beginnen met een klein type, natuurlijk een John Deere. Na lang zoeken vond hij er een paar in Friesland. Helaas voldeden deze niet aan de eisen van Jeffrey.
“En als je het niet meer verwacht, staat hij gewoon bij de dealer op de hoek te koop”, vertelt Jeffrey. De 47 pk sterke John Deere 1020 werd helemaal gestript en volledig met de hand blank geschuurd. Toen Jeffrey deze driecilinder kocht, had hij slechts 3.200 uur gelopen dus technisch was er niet veel aan te sleutelen. Na drie jaar hard werken was de John Deere 1020 showroom klaar.
Knappe opknapbeurt
Een jaar later, in 2011, kocht Jeffrey een tweewiel aangedreven John Deere 2130. Met deze viercilinder met een cilinder inhoud van 3.920 cm³ werd meer mee gereden dan opgeknapt. In 2015 zag Jeffrey bij een boer in de buurt een op geknapte 2130 te koop staan. Deze had een mechanische voorwiel aandrijving die met een drukknop in te schakelen was. Helaas waren de remmen niet meer in orde. Toen Jeffrey een en ander uit elkaar begon te halen, zag hij dat er nog meer aan de hand was: de
spatborden waren aangetast door roest en technisch waren er meer ‘onzichtbare’ mankementen. Jeffrey besloot om hem dan helemaal op te knappen. Dit was geen gemakkelijke klus, omdat alles in een gewone garage moest gebeuren. Maar als
we naar het resultaat kijken mag Jeffrey terecht trots zijn op zijn vierwiel aangedreven John Deere 2130.
In de toekomst komt er misschien nog een Amerikaanse John Deere 4620 of een Duitse 3130. “Maar dan moet ik wel meer ruimte hebben om ze alle drie te kunnen stallen”, besluit Jeffrey.
Foto's: Jens Kusters