De Fendt 930 Vario Gen 7 met machinist Dirk Hak is een nieuw team binnen de geledingen van verhuurspecialist G.M. Damsteegt bv uit Oud-Alblas (Z-H). Met de nieuwe 296 pk-trekker wordt veel grond verzet en dat is net waar Hak, na zijn stage als werknemer blijven hangen met een werken-en leren traject, voor warmloopt. “Dit geeft zo’n kick.”
De trekker is sinds februari nieuw bij G.M. Damsteegt. Een echte krachtpatser, met een laag brandstofverbruik. De Fendt 930 Vario Gen 7 heeft een gewicht van 11.300 kilogram. Onder de motorkap ligt een zescilinder MAN-motor met een vermogen van 217 kiloWatt, uitgevoerd met een VTG turbocompressor. “Een zeer geschikte machine voor het kipperwerk”, vindt Dirk Hak.
Fendt 930 Gen7
De nieuwe Fendt bewijst zijn waarde bij het bouwrijp maken van een terrein in het Zuid-Hollandse Puttershoek. Veelal trekt de nieuwe trekker daar een drie-assige Beco Maximum 360 met een inhoud van 25 kuub. Op de foto staat de 930 toevallig voor een twee-assige Beco. “Op een krappe locatie is een twee-asser natuurlijk wat kleiner en wendbaarder.”
Veelal is er zand en grond verplaatst, dat als voorbelasting voor het bouwproject dient. “Wij worden veelal ingevlogen op drukke tijden, als er meer en sneller grond moet worden verzet. Inmiddels is voor ons dit project voorbij en wordt het door de opdrachtgever afgerond. Daardoor zit ik nu bijvoorbeeld op een rupsdumper bij een klus in Meteren.”
G.M. Damsteegt
De projecten typeren het karakter van het bedrijf G.M. Damsteegt. Wat ooit begon met een kraantje voor loonwerk, is uitgegroeid tot een verhuurbedrijf van rupsdumpers, wieldumpers, wielladers, tractoren en toebehoren, verreikers, sloot- en bermenmaaiers, rupskranen, mobiele kranen, bulldozers, boten, beunbakken en pontons, recycling, grondzuigwagens en allerlei hulpstukken en toebehoren. De naam G.M. Damsteegt is inmiddels door heel Nederland en zelfs buiten de landsgrenzen bekend, vooral omdat er geen nee wordt verkocht.
‘Trekkerwerk is enorm leuk’
Dirk Hak komt zelf uit nabijgelegen Groot-Ammers en kende vanzelfsprekend G.M. Damsteegt uit Oud Alblas van ‘om de hoek’. Door zijn oom, die boer is, is hij begeesterd door het trekkerwerk. Voor zijn opleiding ‘Grond, weg en waterbouw’ aan het Hoornbeeck College in Gorinchem bleek de keuze voor een stageadres een één-tweetje. Inmiddels heeft hij zijn trekkerrijbewijs gehaald en is hij met een werken-en leren-traject (vier dagen werk, één dag school) sinds februari onderdeel van G.M. Damsteegt-team. “Een bedrijf dat veel verschillende werkzaamheden uitvoert. Hierdoor kan ik ook zelf zoeken wat er bij mij past. Vooralsnog vind ik het trekkerwerk enorm leuk. Met deze nieuwe trekker denk ik dat ik ook nog wel even volhoudt.”
Luchtgeveerde cabine
De Fendt 930 Vario Gen 7 is volgens Hak luxe uitgevoerd. Dankzij de luchtgeveerde cabine, die niet op zijn oude trekker zat, is dit qua comfort een enorme sprong vooruit. Onder de Fendt liggen Trelleborg VF banden, voor TM1060 (600/60R30 VF) en achter de flinke TM 900 (710/75R42). “Grote spullen. Dat geeft gewoon een kick”, merkt Dirk Hak trots op.
Het project in Puttershoek typeert Hak als ‘één van de mooiste klussen’ die hij heeft uitgevoerd. “Eigenlijk rijd je in het buitengebied. Daarmee bedoel ik dat het niet krap is. Je hebt de ruimte om deze trekker met de kipper goed tot z’n recht te laten komen. Dan is het zo mooi rijden.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: G.M. Damsteegt