AGCO heeft een nieuwe motor aangekondigd die kan werken op gerecyclede en potentieel groene brandstoffen. De CORE75-motor in de onlangs uitgebrachte Fendt 700 Vario Gen 7 kan bijna CO2 neutraalwerken en heeft een Toekomstgericht ontwerp, waardoor hij mogelijk op waterstof of als een elektrische hybride kan werken. Directeur engineering bij AGCO Power Kari Aaltonen legt uit:
“Tegenwoordig is de belangrijkste uitdaging van productontwikkeling om van de fossiele koolstof af te komen, of deze tenminste radicaal te verminderen. De afgelopen decennia is AGCO Power erin geslaagd de uitstoot van de meest schadelijke deeltjes en stikstofoxide terug te brengen tot een fractie van het niveau van tien jaar geleden. De nieuwe motor is compatibel met de hernieuwbare brandstoffen Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), waardoor de uitstoot van broeikasgassen met 90 procent kan worden verminderd.”
CO2-neutraal
Bij gebruik van HVO-brandstoffen zijn de AGCO Power dieselmotoren al bijna CO2 Neutraal. De CORE75-motor is echter ontworpen om compatibel te zijn met toekomstige brandstoffen, zoals waterstof, ethanol, methanol en biogas, en zou met verdere ontwikkeling als elektrische hybride kunnen functioneren.
“AGCO Power CORE75 levert 1450 Nm koppel, het hoogste in zijn vermogensklasse. De motor is ontworpen om het maximale koppel te bieden bij 1300 RPM in plaats van de meer gebruikelijke 1500 RPM. Dit lage toerentalconcept levert het beste brandstofverbruik op de markt in zijn vermogensklasse – 188 g/kWh. klasse – 188 g/kWh,” zegt de heer Aaltonen.
Robuustere motor met minder onderdelen
De nieuwe motor is robuuster, ondanks het feit dat hij minder onderdelen heeft. Dit vereenvoudigde ontwerp maakt hem betrouwbaarder en gemakkelijker te onderhouden. Hij voldoet ook aan de strengste emissienormen dankzij een geavanceerd EAT-systeem (Emission Aftertreatment), dat een EGR-systeem (Exhaust Gas Circulation) overbodig maakt.
CORE75 start in Fendt 700 Vario, maar komt breder uit
De CORE75 is de eerste in een geplande bredere reeks. Het is een 7,5-liter motor met 223 kW, ontworpen voor een beter koppel, een lager brandstofverbruik en meer betrouwbaarheid. Het ontwerp en de plaatsing van de motor hebben ook gezorgd voor een verbeterde draaicirkel en een grotere bodemvrijheid.
Bron: AGCO