Op 23 februari 2003, twintig jaar gelden, ondertekende Helmut Claas het contract voor een meerderheidsbelang in Renault Agriculture, de tractordivisie van het Renault concern. Sindsdien heeft Claas zijn positie internationaal steeds verder uitgebouwd.
Daarnaast blijft Claas investeren in innovaties die de efficiëntie en productiviteit verhogen en in ultramoderne productieprocessen.
Van Celtis, Ares en Atles naar Arion en Axion
Op 23 februari 2003 zijn de kaarten in de wereldwijde branche voor landbouwtechniek opnieuw geschud. Met een meerderheidsbelang in Renault Agriculture die in 2008 zou resulteren in een volledige overname, breidde Claas zijn portfolio uit met standaard- en speciale tractoren, die naadloos aansloten op de Xerion serie die in Harsewinkel is geproduceerd.
Van oranje naar groen
Vanaf 1 oktober is in Le Mans begonnen met het wijzigen van de kleurstelling van het oranje van Renault-tractoren naar Claas groen. Een maand later al liepen alle series voor de bestaande en nieuwe markten van de band in de huiskleuren van Claas. Dankzij het verkoopprogramma kon Claas op de Agritechnica-beurs van 2003 een royaal assortiment producten presenteren. Naast de betreffende standaard- en speciale tractoren werden ook de Lexion 500, de zelfrijdende Cougar maaier en de nieuwe generatie van de Xerion tentoongesteld. Aan het einde van 2003 is begonnen met de ontwikkeling van de grote Axion 800 tractoren. Binnen drie jaar waren deze modellen al in het Claas verkoopprogramma opgenomen. De Celtis, Ares en Atles zijn door de jaren heen getransformeerd tot de Arion en Axion, productnamen die zonder meer een nieuw tijdperk hebben ingeluid.
Innovaties voor de branche
Met de Arion en Axion tractoren zijn steeds weer innovaties geïntroduceerd die van groot belang voor de branche waren. De grote Cebis terminal met hoog contrast voor de Axion, bijvoorbeeld, die later ook bij de series van de Arion 500 en 600 zijn geïntroduceerd. Of de panoramic cabine voor de Arion 400, de Axion terra trac, de enige volledig geveerde halfrupstractor, Telematics voor het management van het machinepark, en tot slot het geavanceerde, zelflerende chauffeursassistentie- en procesoptimalisatiesysteem Cemos voor de Arion en Axion Cmatic.
Modern testcentrum
Claas investeert echter niet alleen in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in productieprocessen en ergonomische werkplekken. Sinds 2003 zijn moderniseringsprojecten uitgevoerd met een totaalbedrag van meer dan 80 miljoen euro. Het grootste en belangrijkste project daarvan was Claas forth, waarmee met de feitelijke inbedrijfname eind 2020 de productie van tractoren in Le Mans naar een geheel nieuw niveau werd getild. De fabriek geldt sindsdien als één van de modernste faciliteiten ter wereld, met automatisch geleide transportsystemen en het gebruik van kunstmatige intelligentie. Tot slot werd in Le Mans ook een nieuw bezoekerscentrum geopend, waarvoor het Technoparc in Harsewinkel als voorbeeld diende.
Tractorproductie in Le Mans nadert 200.000 exemplaren
Nadat in de lente van 2019 de 150.000ste Claas standaardtractor in Le Mans van de band liep, wordt naar alle waarschijnlijkheid in het jubileumjaar het 200.000ste exemplaar geproduceerd. In de fabriek van Le Mans zijn tegenwoordig meer dan 60 verschillende typen met een vermogen van 75 tot 445 pk geproduceerd. Hiertoe behoren eenvoudige tractoren voor markten waar minder strenge emissienormen gelden zoals Turkmenistan of Afrika, maar ook de succesvolle Arion 400 die hoofdzakelijk voor de Europese afzetmarkt is bestemd en de Axion 900 Terra Trac, de grote hightech tractor die over de hele wereld is gebruikt. De tractoren uit Le Mans zijn vandaag de dag naar 80 landen van de wereld geëxporteerd, sinds 2019 ook naar Noord-Amerika.
Bron: Reeskink Agri