CLAAS heeft de middenklasse van de TORION serie vernieuwd met de modellen 1611, 1611 P en 1285. Naast het hogere motorvermogen kenmerken de nieuwe wielladers zich door een nieuw voorchassis met een krachtigere laadarm en Z-frame.
Sinds 2018 biedt CLAAS in nauwe samenwerking met LIEBHERR in een groot aantal Europese markten wielladers aan voor agrarische bedrijven. De drie series met in totaal elf modellen beschikken over een bedrijfsgewicht dat varieert van 4,6 tot 20 ton en uiteenlopende motorvermogens van 46 tot 245 pk. Tot nu toe zijn er al meer dan 1000 TORION wielladers overgedragen aan tevreden klanten.
Nieuwe laadarm met Z-frame en hoger schuifvolume
Nadat in 2021 de TORION 1913 en 2014, de twee modellen van het TORION programma, werden voorzien van hogere hef- en houdkrachten, alsmede een hogere overlaadhoogte, worden nu ook de TORION modellen uit de middenklasse van deze features voorzien om hogere prestaties te kunnen leveren.
Het nieuw ontwikkelde Z-frame kenmerkt zich, naast het uitstekende reactievermogen, door een verstevigde en verlengde laadarm met grotere hydraulische cilinders en krachtigere hydraulische pompen. Hierdoor nemen de hefkracht en overlaadhoogte toe, waarmee met een enkele druk op de knop volledige parallelle geleiding wordt gewaarborgd. Dankzij het nieuwe Z-frame staat op lagere hefniveaus duidelijk meer losbreekkracht ter beschikking, terwijl op hogere niveaus meer houdkracht aanwezig is, waardoor met grotere schuifvolumes en zwaardere balengrijpers kan worden gewerkt. Met een volumebak staat tot 4,5 m3 ter beschikking bij een laag vulgewicht. Met een hoogkiepbak is dit maximaal 4,5 m3.
Om de hogere hef- en uitbreekkrachten te kunnen absorberen, is de stalen constructie van het voorchassis verstevigd. Hiervoor zijn verstevigingen aangebracht aan de nieuwe laadarm en de dwarsbuis. Daarnaast zijn ook de assen van de TORION 1611 en 1611 P verstevigd, waardoor het bedrijfsgewicht van beide modellen nu respectievelijk 15.800 en 15.200 kg bedraagt. De TORION 1285 heeft een bedrijfsgewicht van 13.570 kg.
Naast de standaarduitrusting met een Z-frame kunnen alle drie de modellen met een ZHL-uitrustung ook geleverd worden met een HIGH LIFT-laadarm. Hierdoor komt het draaipunt van de bak, afhankelijk het model, 52 tot 58 cm hoger te liggen, op een hoogte van 3,85 tot 4,52 m.
Compromisloos laadgemak
De nieuwe middenklasse van de TORION serie is niet alleen krachtig maar ook intelligent. Naast het automatisch terugzetten van de bak, kunnen met behulp van de automaten voor heffen en dalen voor twee werktuigen de bovenste en onderste eindstand voor de laadarm worden opgeslagen. De kiepassistent zorgt daarbij voor nog meer gemak. Om bij biogasinstallaties en voor loonbedrijven de afrekening te vereenvoudigen, kunnen alle modellen worden uitgerust met een weegsysteem met Load Assistance System, waarbij de toename van de verplaatste volumes kan worden opgeslagen.
Ook kan er worden terug gewogen met de en terugweegfunctie. De schudfunctie heeft duidelijk meerwaarde omdat daarmee de bak gedoseerd kan worden leeggeschud. Het automatisch terugzetten van de HL hoogkiepbak en de perfect afgestelde eindstanddemping nemen de chauffeur veel werk uit handen, zodat er snel gemanoeuvreerd kan worden bij het laden.
Krachtige aandrijving om snel te kunnen laden
Om met een toegenomen laadvermogen en hoger bedrijfsgewicht toch sneller te kunnen laden, leveren alle drie de modellen van de TORION middenklasse meer motorvermogen en zijn ze uitgerust met grotere rijpompen en hydrostaten voor de VARIPOWER rijaandrijving. De TORION 1285 vervangt met een vermogen van 158 pk de modellen TORION 1177 en 1410 met respectievelijk een vermogen van 137 en 165 pk.
De TORION 1611 daarentegen beschikt over een hoger vermogen van 207 pk, 23 pk meer dan de TORION 1511, zijn voorganger. De TORION 1611 P beschikt nu met 252 pk over 45 pk meer vermogen. Dankzij een verlaging van het toerental staat het hogere koppel al bij lagere toerentallen ter beschikking. Dit komt vooral de TORION 1611 P ten goede, omdat de hogere prestaties met name bij werkzaamheden in silo’s en bij het snel overslaan van stro duidelijk tot uiting komen.
Tekst en beeld: CLAAS