Fabrikant Case IH kondigde vandaag aan dat er in 2022 een aantal updates aankomen. De tractoren van de Farmall C-serie krijgen een motorupdate. Bij de Maxxum-serie gaat het eerder over afwerking en uitrusting. De zescilinder Maxxum 150 krijgt vijf pk extra nominaal vermogen. De Puma 140-175-modellen kregen verbeteringen in en rond de cabine, de CVXDrive-modellen kregen een aangepaste transmissie. Het grootste nieuws was echter dat er een geheel nieuwe lijn van frontladers aankomt die onderverdeeld is in drie series.
Nieuwe frontladers bij Case IH
Case IH kondigde bij monde van productspecialist Ross MacDonald voor alle tractoren van de Farmall-C tot de Puma een geheel nieuwe lijn van voorladers aan. Het gaat om drie series met geavanceerde koppelingsfuncties en maatontwerp. Er is vooral een nieuwe benadering van de configuratie, verkoop en ondersteuning van het tractor- en voorladerpakket. De bedoeling is te komen tot eenvoudigere en efficiëntere dealerverkopen en -ondersteuning, een ruimer frontlader- en werktuigenaanbod en betere specificaties en prestaties. De A-, U- en T-frontladerseries kunnen worden besteld via de digitale software van de dealerconfigurator. Zo kan steeds de beste tractor-voorlader combinatie worden samengesteld. Case IH spreekt van one-stop-shopping. In totaal gaat het om 27 modellen met meer dan 35 werktuigen.
Farmall C-tractoren voldoen aan fase V-emissievoorschriften
De Farmall C-tractoren zijn allrounders met vermogens van 90 tot 117 pk. De vier modellen krijgen een FPT Fase V- viercilindermotor. Deze heeft een grotere cilinderinhoud (3,6 liter) dan zijn voorganger en vier kleppen per cilinder in plaats van twee. Dit zorgt voor een betere verbranding. Daarnaast heeft hij een common-rail onderhoudsvrij brandstofinspuitingssysteem waardoor het verbruik lager ligt en er een betere vermogensafgifte is. Het gevolg is een vermogenstoename met 5 pk, hogere koppelniveaus en een maximaal koppel bij een lager motortoerental. Er is ook een nieuw uitlaatgassenbehandelingssysteem voorzien. Dit beschikt over een dieselkatalysator, onderhoudsvrije deeltjesfilter en selectieve katalytische reductie-eenheid.
Verder is er een nieuw functiepakket beschikbaar met specifieke opties, waaronder de Active Drive 2-transmissie die beschikt over 24 versnellingen vooruit en achteruit. Tot het pakket behoren ook elektrohydraulische differentieelsloten op de voor- en achteras, elektronische trekkrachtregeling, een hydraulische pomp van 64 liter per minuut, een aftakas met drie toerentallen en een optionele fronthef.
Maxxum 150 meer vermogen
De Maxxum 150 is het enige zescilindermodel uit de serie en krijgt vijf pk extra nominaal vermogen. De andere aanpassingen gelden voor alle modellen uit de Maxxum-serie. Het gaat over drie specificatiepakketten die veel verkochte opties bundelen. Verder is de cabine volledig herontworpen. Volgens MacDonald zijn er aanpassingen gebeurd op vijf gebieden: presentatie, ervaring, de bouwkwaliteit, ergonomie en het zicht vanuit de cabine. Voorbeelden zijn telefoonhouder, USB-poorten of geavanceerde joystickopties. De Maxxum CVXDrive-modellen kregen aanvullende slimme CVT-bedieningsfuncties. Onder andere de gevoeligheid van het rijpedaal en de acceleratiesnelheid zijn verbeterd.
Puma-serie verfijnd
De Puma 140-175-tractoren met maximale vermogens van 155 tot 200 pk kregen nieuwe functies. Dit met het oog op het verbeteren van productiviteit en bestuurderservaring. Er zijn drie uitvoeringen, zijnde Puma 140-165, Puma 150 en 165 Multicontroller en Puma CVXDrive. De eerste twee uitvoeringen kregen in en rond de cabine min of meer dezelfde updates als de Maxxum-tractoren. De CVXDrive-modellen kregen een geüpgradede transmissie, ook weer naar analogie met de Maxxum-serie. Er zijn drie nieuwe klantpakketten verkrijgbaar, waarbij het Professional-pakket gericht is op AFS-technologie, voorbereiding voor geleiding en het AFS Pro 700-display.
Tekst: Seppe Deckx Beeld: Case IH