Het brult af en toe in het gehucht Driedorp, onder de rook van Nijkerk. De Case 1455 XL met dubbellucht is inmiddels beroemd en berucht. Een brute trekker die door Jeroen Hop zelf helemaal is opgeknapt en verbeterd. In het dagelijks leven houdt hij zich bezig met ‘kotteren’ en als het even kan verhuurt hij zichzelf voor loonwerk. Het beeld van de ‘hobbytrekker’ met sleepwagen straalt de kracht uit.
Niet voor niets dat buurjongen Tijs van Meerveld met plezier en zeer regelmatig de 1455 op de gevoelige plaat vastlegt. En daar heeft hij veel mogelijkheden voor, want de Case blijft maar doorgaan. “Daar staat deze trekker ook om bekend”, stelt Jeroen Hop. “Een handgeschakelde bak waar een taai motorblok in ligt.”
Voor de fun met de sleepwagen
“Met een groepje jongens deden we met mijn Case 1455 XL mee aan de Stoutenburg Trekkertrek. We huurden een sleepwagen en reden bij dit evenement beetje over het land. Voor de fun. De afstanden die we met de sleepwagen haalden, werden wel bijgehouden. Dus er zal wel een klein beetje een wedstrijdelement aan. Dat wel.”
Overuren wegstrepen voor Case 1455 XL
“Ik werkte bij Loon- en grondverzetbedrijf Pleizier en Timmer in Nijkerk en had wel iets met trekkertrek. Ik had op een gegeven moment zoveel overuren, dat ik aan de baas vroeg of hij daarvan de 1455 van de overburen voor mij wilde kopen. Ik heb vervolgens er zelf flink aan gesleuteld, want het was niet zoveel meer. Als je dit door een mechanisatiebedrijf zou laten doen zou het wel een heel duur grapje worden. De trekker zag er ook niet uit. Zo zaten er flinke gaten in het spatbord.”
Schuurtje voor Case 1455 XL gebouwd
“Speciaal voor de opknapbeurt heb ik een schuurtje bij mijn ouders gebouwd, waar de trekker precies in paste. Ik heb vervolgens de gaten gedicht, vloeistofleidingen gerepareerd en alles opnieuw gespoten. Dankzij de vele uren in het schuurtje is de Case netjes geworden. Een fronthef heb ik op internet gekocht en er tegenaan gelast om meer gewicht bij de neus te krijgen. Ook heb ik er zelf brede drubbellucht op laten zetten.”
NK Tractorpulling: 14 centimeter te kort
“Het afgelopen jaar werd ik tweede op het Nederlands Kampioenschap Tractorpulling in Assen in de categorie negen ton standaard. Ik kwam veertien centimeter te kort voor de winst. Met mijn eigen vrachtwagen en dieplader rijd ik met deze trekker door het hele land. De 1455 is een handgeschakelde bak waar een taai blok in ligt. De Case rijdt nooit heel hard, maar dat hoeft ook niet, omdat ik juist het laatste stukje nodig heb. De trekker moet dan grip hebben. Zolang je een langeslagmotorblok hebt, blijft de Case doorgaan. Dat is mooiste van 1455 en daar staat die ook om bekend.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Tijs van Meerveld – Volg de Loonwerker ook op Instagram!
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker gelezen. Meer van dit?