Onderhoud houdt machines draaiend. Om het werk goed en veilig uit te voeren, zijn er verschillende opties. Een hefbrug of misschien wel een prefab put is voor een doorsnee loonbedrijf een forse investering. De mobiele hefkolommen van Finkbeiner vragen geen bouwkundige ingreep en de kosten zijn te overzien. Bovendien kunnen ze overal neergezet worden; in de werkplaats, buiten of aan de kant als ze niet worden gebruikt. “Met een hefvermogen van 2,5 tot 15 ton per kolom hef je vrijwel iedere trekker, landbouw- of grondverzetmachine stabiel.”
Twee hefkolommen
Voor dragen van het gewicht van een trekker zijn twee hefkolommen in principe voldoende. Eén bij de neus en één aan de achterkant zorgen er voor dat de wielen vrij komen te hangen en eenvoudig te demonteren zijn. “Vier is uiteraard ook mogelijk. Dat heft stabiel, maar is uiteraard ook twee keer zo duur. En die plaats je onder de wielen, terwijl het doel vaak is om de wielen er af te halen”, vertelt salesmanager Ferry Haasjes van Maha Explora uit Gorinchem. Het bedrijf is gespecialiseerd in werkplaatsinrichting en importeur van Finkbeiner-hefkolommen. De Duitse fabrikant is uitvinder van dit hefprincipe.
Draadloos en accu gevoed
De hydraulische kolommen worden draadloos en accu gevoed geleverd. De kolommen hebben een wandcontactdoos van 220 Volt waarmee de accu’s kunnen worden opgeladen. “Zo houd je altijd de vloer vrij. Automatisch wordt de tweede kolom opgezocht om samen te werken. Daarmee is het systeem direct klaar voor gebruik.” De hefkolommen geven de hoogte aan in centimeter zodat iedere monteur de hefinrichting op zijn eigen prettige hoogte kan instellen. “Van de cilinder is de zuiger naar boven uitgaand, hierdoor volledig beschermd in ieder hefhoogte.”
Agri Techniek Slingerland
Agri Techniek Slingeland uit Giessenbrug is recentelijk overgegaan op de aanschaf van de Finkbeiner-hefkolommen met 7,5 ton hefvermogen per kolom. “Argument van Slingeland is dat dit de mogelijkheid biedt om onderhoud te plegen onder zo goed mogelijk omstandigheden en op hoogte. Een werkwijze die overigens al lang gemeengoed is in truck- en bus industrie. Voordeel is ook dat je de mobiele hefkolommen kunt ‘afbokken’ en dat de investering bijna geen verlies kent. De kolommen houden ook na verloop van tijd goed hun waarde vast.”
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: Agri Techniek Slingeland en Maha Explora
Dit betreft een artikel uit het vakblad de Loonwerker. Het hele artikel lezen?