De Swadro 1400 Plus middenafleghark met vier rotoren is vanaf nu optioneel met een dynamische rotor ontlasting te verkrijgen. De dynamische ontlasting is voornamelijk bedoeld bij het gebruik in heuvelachtige percelen en percelen die weinig draagkracht hebben. Zodra de werkbreedte wordt versteld (11,0 tot 13,5 m), wordt automatisch de veerontlasting van de twee voorste rotoren aangepast via een hydrauliek cilinder die de voorspanning van de ontlastingsveren instelt.
Door deze automatische aanpassing zijn de rotoren altijd optimaal ontlast in elke werkbreedte positie. Hierdoor kan tijdens zware omstandigheden optimaal worden geharkt met de beste bodemvolging voor een voorbeeldig zwad.
Met deze optie behoort de Swadro 1400 Plus tot een echte comfortabele hark. En is deze 4 elements hark ook standaard uitgerust met een hydraulisch verstelbare transportas, waarmee eenvoudig en snel de hark kan worden neergelaten voor in transportstelling. Hierdoor blijft de transporthoogte, ook met starre tandarmen onder de 4 meter.
Standaard is de hark voorzien van extra duurzame aandrijfassen voor het gebruik in extreme omstandigheden en voor een lange levensduur. De onderhoudsvrije rotoraandrijving met de robuuste en drooglopende DuraMax curvebaan (Waarop Krone 3 jaar garantie geeft) stammen uit de tijd van de tandwielkasten en worden in alle type Swadro harken verbouwd, van de enkel elements hark tot de grootste Swadro 2000. Alle tandarmen zijn kogelgelagerd en daardoor onderhoudsvrij (geen smeernippels).
Een ander sterk argument voor de Swadro 1400 Plus is dat elke rotor is voorzien van tandarmen met 4 dubbele lift-tanden. De rotoren zijn cardanisch opgehangen waarbij de ophanging iets voor het zwaartepunt van de rotor ligt. Hierdoor zal de rotor altijd eerst met de voorste tanden omhoog komen bij het opheffen en bij het neer laten als laatste aan de grond komen (Jet-effect). Zo zal bij de start nooit de tanden in de grond gaan krabben.
Meer pluspunten van de Swadro 1400 Plus is de comfortabele elektrische diepteverstelling van alle vier de rotoren. De chauffeur stelt de werkdiepte van de eerste rotor optimaal in vanuit de cabine. Waarna automatisch de andere 3 rotoren op exact dezelfde werkdiepte worden ingesteld. Tot slot is ook het individueel heffen en zakken per rotor standaard op de Swadro 1400 Plus.
Bron: Krone