Een nieuw hoofdstuk, voor zowel Wim van Breda BV, de diverse leveranciers als de partners in het bermonderhoud. Al sinds 1957 is Wim van Breda BV een belangrijke speler in de mechanisatie sector, waarbij sinds enkele tientallen jaren 100% de focus is gelegd op duurzame machines voor het onderhouden van wegen, wegbermen en sloten. Hierbij zijn een zeer uitgebreid assortiment i.c.m. een stukje eigen ontwikkeling de belangrijkste factoren geweest voor de positie waarin Wim van Breda BV zich momenteel bevindt; ruim 35 medewerkers die zich fulltime bezig houden om in heel Nederland, en regelmatig daarbuiten, de beste machines te leveren en te onderhouden.
Een van de eerste grote ontwikkelingsprojecten van Wim van Breda BV is de basis geweest van het voertuig dat wij hier introduceren. In 2004 werd namelijk de Vredo Kantonnier geïntroduceerd, een baanbrekend concept waarbij voor het eerst in de geschiedenis een snelverkeer maaivoertuig op de markt werd gebracht. Dit is door de jaren heen een groot succes geweest, met uiteindelijk meer dan 30 leveringen in binnen- en buitenland.
Ontwikkeling nieuw maaivoertuig
Anno 2018 leven we in een samenleving waarbij milieu, wet- en regelgeving wereldwijd belangrijke discussiepunten zijn. Dit heeft er tot geresulteerd dat enkele jaren geleden duidelijk werd dat de Kantonnier geen toekomst meer kon hebben als nieuw te fabriceren maaivoertuig. In 2016 hebben de fabrikanten Van Ginkel Trucks, Herder, Jan Veenhuis en Wagenaar de eerste ideeën op papier gezet om in opdracht van Wim van Breda BV een nieuw maaivoertuig te ontwikkelen. Snelverkeer (85 km/h), comfort, ruimzicht, capaciteit en wet- en regelgeving waren hierbij de kerngedachten. Een grootschalig project, waarbij de opvolging van de zeer succesvolle Vredo Kantonnier als doelstelling is genomen. Na circa 2 jaar van ontwikkeling, staat er voertuig klaar die het maaien van wegbermen een compleet nieuwe dimensie geeft!
Nieuw snelverkeer maaivoertuig
Dit nieuwe snelverkeer maaivoertuig, genaamd de BreTrac, is een volledig Nederlands product. Daarbij ziet Wim van Breda BV het als de start van multifunctionele inzetbaarheid voor o.a. de aannemerij, groenvoorziening en calamiteiten diensten.
OWL-270C 2 vrachtwagenchassis
Vanuit de zogenaamde ruimzichtcabine heeft de chauffeur 270 graden zicht. De stuurpositie zit precies in het midden van de cabine. Het Van Ginkel Trucks Owl-concept betekent ook een uiterst wendbare door gestuurde achteras en hydrostatische aandrijving tijdens het maaien. De BreTrac heeft een 440 PK sterke DAF Peccar MX11 Euro 6 motor. Deze bengt de kracht via een ZF AS-tronic automatische versnellingsbak over.
Herder maaiarm opbouw
De Herder Grenadier heeft een werkbereik van ongeveer 750 cm en 230 graden zwenkbereik. Door een extra grote waaierconstructie wordt er een enorme luchtstroom gecreëerd. Hierdoor wordt het maaisel zeer krachtig door de zuigslang naar de opvangbak getransporteerd. De nieuw ontwikkelde maaiarm is op het chassis gemonteerd door middel van een universeel Twistlock frame van Wagenaar. Een krachtige eigen FTP motor zorgt voor een constant beschikbare 225 pk voor het functioneren van de maaiarm. De hydraulische pompen worden elektrisch geregeld en door de machinist aangestuurd via de nieuwste Herder HCC besturingstechniek.
Herder Grenadier MBKA 180
Kortom, een nieuw hoofdstuk met waarschijnlijk een heel nieuw boek als resultaat!
Bron: Wimvanbreda