Bij de herziening van het Wago gamma was het doel van JOSKIN eenvoud: een maximale rendabiliteit aan zijn gebruikers leveren net zoals meer comfort en veiligheid. Zelfs als de structuur van de balenwagens volledig werd herzien, is hun zeer geapprecieerde oorspronkelijke look intact gebleven.
Onder de verbeteringen kunnen we een verlaging van de bodemplaat vinden, waardoor het laadvermogen vergroot kan worden, maar ook een algemene versterking van de structuur en de aankomst van een nieuw systeem van ladders.
Zelfs als de geschiedenis van de balenwagen terug tot het begin van de landbouw gaat, valt niet zelden te constateren dat ondanks de aanzienlijke vooruitgang in de landbouwsector talrijke landbouwers nog steeds tevreden zijn met een zeer basische uitvoering. Het is waar dat ondanks zijn zeer eenvoudige design de balenwagen niet altijd een voorrang voor de landbouwers is. Als de meerderheid onder hen wel een model bezitten, is dit type materiaal vaak alleen gekozen op basis van zijn prijs en dat wordt dan tot het einde afgeschreven.
Naar meer veiligheid en compact
Geleidelijk blijkt de situatie toch te veranderen. Grote ontwikkelingen zijn steeds meer concreet op alle gebieden, te beginnen met de landbouwtechniek. Zelfs als de zoektocht naar productiviteit niet nieuw is, vandaag, gezien de technologische vooruitgang, worden de grenzen dagelijks verschoven: trekkers kunnen nu op 50 km/u of zelfs meer rijden. De automatisering vermindert steeds meer de menselijke tussenkomst en maakt het mogelijk om de productiequota’s veel groter te maken. Daartegenover gaat het break-evenpoint ook omhoog. Het vereiste ritme gaat steeds sneller en er wordt sneller steeds meer van ons verwacht…
Rendabel op de lange termijn kunnen blijven wordt een echte uitdaging. Om dit te bereiken, zijn de veiligheid en het gebruikscomfort geen luxe meer: ze worden noodzakelijk. De balenwagens vormen geen uitzondering. De te transporteren volumes zijn steeds groter en de trajecten zijn steeds langer op steeds hogere snelheden. Het materiaal werd nog nooit zoveel gebruikt en de risico's op ladingsverlies en ongelukken zijn nooit zo groot geweest! Eén ding is echter duidelijk: de standaarduitvoering van de balenwagen wijkt steeds meer af van de huidige behoeften…
100% herziene structuur
Bekend voor zijn vermogen om aan de verwachtingen van de markt te beantwoorden en om op de behoeften van de gebruikers te anticiperen, heeft JOSKIN snel gereageerd op de globale ontwikkeling en is onmiddellijk dienovereenkomstig te werk gegaan. Het bekende gamma van Wago balenwagens werd zo volledig herzien. De eerste modellen die van deze upgrade genieten zijn de getrokken modellen met grote capaciteit. Maar waaruit bestaan deze nieuwigheden?
Er moet gezegd worden dat op het eerste gezicht de wijzigingen zelden duidelijk zijn, zelfs als ze het hele product betrekken. Het bedrijf wilde immers de zeer geapprecieerde oorspronkelijke look van de machine bewaren. Het gaat hier dus niet over een nieuw product maar wel over een ontwikkeling van de bestaande referenties. De wijzigingen zijn bewust subtiel en hebben maar één doel: al de nodige veiligheid, comfort en gebruiksgemak aan de gebruikers leveren zodat ze op de lange termijn rendabel kunnen blijven.
De verbeteringen zijn als volgt:
- Het eerste – en niet het minste – element betreft de hoogte van de bodemplaat. Deze werd verlaagd en bevindt zich nu op 1,10 m hoog. Dankzij deze verlaging heeft de Wago een niet te onderschatten voordeel bij het laden/lossen. Het vervoer van stro is ook vereenvoudigd. Het laadvermogen kan immers vergroot worden maar de wetgeving blijft nageleefd en het wordt niet moeilijker om bruggen over te stekken. Deze verlaging werd mogelijk gemaakt dankzij verschillende aanpassingen aan de structuur. De eerste aanpassing betreft de positie van de draaikrans. Vroeger droeg de draaikrans het chasis van onderaan maar nu is hij rechtstreeks ingebouwd binnen het chassis, waardoor de hele balenwagen van de verlaging kan genieten. De tweede aanpassing betreft de afmetingen van de wielen. Ze hebben nu een kleinere diameter. Het standaard model is nu 435/50R19.5 DM27. Gezien de kleinere diameter van de wielen werd de positie van de assen ook herzien. Ze zijn nu boven de veerbladen om beter te kunnen inspelen op de omstandigheden van het strovervoer. Voor een gebruik met minder trekkracht maar meer obstakels te nemen, biedt Joskin als optie de mogelijkheid om de assen onder de veerbladen terug te plaatsen om wielen van 22.5 te kunnen toevoegen.
- De tweede verbetering betreft de algemene stevigheid van de balenwagen. Aangezien de vervoerde ladingen steeds zwaarder worden, wordt het chassis steeds meer belast. Om op deze realiteit in te spelen, beschikt de nieuwe generatie van Wago nu over een complete versteviging van zijn structuur. Hiertoe heeft de balenwagen nu een balkchassis uit speciaal staal met hoge weerstand (hetzelfde als op de kipwagens) in plaats van een IPN model. Gezien zijn betere homogeniteit werkt dit chassis meer in de elasticiteitsgrens van het staal, waardoor de nuttige lading gemaximaliseerd kan worden en de zones met veel spanningen verwijderd worden. Dit heeft ook invloed op het rijcomfort: de Wago is nu veel stijver en, zelfs als hij minder torsie ondergaat, bewaart hij de flexibiliteit die hij nodig heeft voor de heel verschillende types terrein en ladingen. Met deze nieuwe structuur is hij het ideale werktuig voor een veilig en intensief vervoer van een volle lading van stro.
- Zoals altijd bij JOSKIN werd het functionele aspect niet vergeten. Het systeem van ladders werd dus ook volledig herzien. Waar vroeger, bij de bestelling, een keuze moest gedaan worden tussen een afgeronde (voor ronde balen) of rechte ladder (voor vierkante balen), zijn nu beide mogelijkheden gecombineerd in één universeel model, welke nu deel uitmaakt van de standaard uitrusting. Het gaat om een ingenieus systeem van 2 instelbare flenzen, één aan de basis van de ladder en de tweede in het midden ervan, waardoor deze gedeelten geheld kunnen worden om de balen afhankelijk van hun vorm beter te kunnen omsluiten. In rechte positie kan de ladder 1750 mm hoog bereiken en 990 mm in afgeronde positie.
De lading met de maximale veiligheid vervoeren
En dat zijn niet de enige handige kenmerken van de Wago. Net als op zijn vorige uitvoering bewaart dit nieuwe model een totale breedte van 2,5 m en de 2 zijden zijn van een rand van 4 cm voorzien. Deze zorgt voor meer stevigheid maar maakt het vooral mogelijk om 2 Palox of 2 Euro paletten van 120 cm naast elkaar vast te houden. Gecombineerd met een bodemplaat uit anti-slip traanplaat zorgt dit kenmerk voor een verhoogd comfort en veiligheid, welke zeer geapprecieerd worden tijdens lange ritten. En dat is niet alles: zelfs als de 2 haspels nog standaard aanwezig zijn op de balenwagen om de koorden te bevestigen en te spannen, en zo de lading efficiënt vast te houden, is de nieuwe Wago ook compatibel met de hydraulische zijladders (2EW), die al eerder door het merk ontwikkeld werden.
Verkrijgbaar als optie maakt dit systeem het mogelijk, door zijn hekken eenvoudig te heffen d.m.v. het hydraulische systeem, om de hele lading op de balenwagen vast te houden en te beveiligen (aanwezigheid van terugslagkleppen). Het constant plaatsen van spanbanden en hun spanning controleren worden zo vermeden. Alles is hier dus bedacht om de menselijke handelingen zo veel mogelijk te beperken. Dit zeer handige systeem is ook compatibel met alle gewone afmetingen van balen, wat een vergroting van het totale laadvermogen verzekert.
Perfecte hanteerbaarheid
Deze nieuwe generatie van balenwagen verzekert een ongeëvenaard algemeen comfort, en dit is al te merken bij de koppeling aan de trekker. Dankzij de geveerde dissel die de balenwagen in hoogte houdt, wordt de machine heel eenvoudig gekoppeld.
Maar het meest gewaardeerde element is het rijcomfort van deze Wago! De configuratie van zijn 2 onderstellen heeft daarmee veel te maken: het eerste onderstel bestaat uit een enkele as op een 360° draaikrans aan de voorzijde van de balenwagen, welke voor een zeer korte draaicirkel en een uitstekende hanteerbaarheid zorgt. Het tweede onderstel bestaat uit een dubbele as aan de achterzijde van de balenwagen. De goede positie van deze elementen zorgt voor een homogene verdeling van het gewicht over alle assen en voor een uitstekend rijvermogen, zelfs in de moeilijkste omstandigheden. Wat het remsysteem betreft, is elke as standaard uitgerust met luchtremmen. Een 400×80 remsysteem is ook standaard voorzien op alle wielen van de 20T uitvoering, waardoor deze balenwagen een ideaal werktuig is voor hoge snelheden en maximale ladingen.
Bijgevolg, zelfs als de behoeften van de landbouwers deze laatste jaren geëvolueerd hebben, bewijst deze volledige herziening van de Wago nog eens dat het merk met zijn tijd evolueert en zijn vermogen bewaart om op de verwachtingen te anticiperen. Net zoals de vorige generatie, zal dit nieuwe werktuig de rendabiliteit van talrijke landbouwers in de komende jaren zeer waarschijnlijk maximaliseren!
Bron: Joskin