De gezamenlijke brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben in een brandbrief aan Minister Cora van Nieuwenhuizen nadrukkelijk verzocht de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen vast te stellen op maximaal €61 per voertuig. Dit is in de beantwoording van Kamervragen afgelopen april door de Minister van Infrastructuur en Waterbeheer zwart op wit toegezegd.
Met grote verbazing nemen de brancheorganisaties daarom nu kennis van het voornemen van de RDW om fors meer kosten van invoering van de registratie en kentekenplicht van nieuwe (land)bouwvoertuigen bij de sector neer te leggen.
Bevordering van verkeersveiligheid
De brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor een praktische invoering van registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen. Dit ter bevordering van de verkeersveiligheid. Zij voelen zich overvallen door de RDW-informatie dat de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen worden afgewenteld op de sector.
€200 hoger dan verwacht
In antwoord op Kamervragen heeft de Minister in april nog geantwoord dat de kosten van in gebruik genomen (land)bouwvoertuigen vóór 1 januari 2021 €30 zouden bedragen. En van nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021 €61. Nu krap een maand voor de invoering blijken de RDW-kosten ruim €200 per voertuig hoger te worden dan toegezegd. Dit komt voor de sector neer op een lastenverhoging van bijna €5 miljoen per jaar.
Gevolgen voor logistiek en planning
De RDW is door het bedrijfsleven al eerder verzocht om de versnelde inschrijvingsprocedure voor Europees type-goedgekeurde (land)bouwvoertuigen en nationale kleine serie goedkeuringen (met Certificate of Conformity (COC)) voor te bereiden. Dit wordt telkens vooruitgeschoven, terwijl deze versnelde inschrijving bij de overige door RDW geïdentificeerde en registreerde voertuigen de standaard werkwijze is.
Het gevolg is dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in 2021 via inspectie gaat schouwen en daarna pas registreren. Deze tijdrovende werkwijze heeft grote gevolgen voor de logistiek en planning voor de machineleveranciers, die vanwege seizoensinvloeden veel voertuigen in korte tijd in het voorjaar uit moeten leveren.
Maximaal €61 per voertuig
Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben de Minister indringend verzocht om de RDW een aanwijzing te geven dat kosten van identificatie en registratie voor nieuwe (land)bouwvoertuigen maximaal €61 per voertuig mogen bedragen. Voorts wordt een directe invoering van de versnelde inschrijving van alle (land)bouwvoertuigen die voorzien zijn van een COC-verklaring geclaimd.
Bron: Fedecom