“We hadden een paar ijskoude weken achter de rug, de voorlopig laatste Elfstedentocht is net verreden en ik stond op het punt om mijn eigen bedrijf te beginnen: APH Group”, herinnert Wytse Oosterbaan, CEO en oprichter van APH Group, zich de ijskoude winter van 1997 en het begin van zijn onderneming. Op 1 februari 2022 is het namelijk exact 25 jaar geleden dat APH Group wordt opgericht in het Friese Leeuwarden.
APH Group is ontstaan uit een samenwerkingsverband met onder meer HZPC uit Joure, een internationaal marktleider op het gebied van aardappelveredeling en pootgoedhandel, waar Oosterbaan verantwoordelijk was als projectleider voor Oost-Europa. In de jaren voorafgaand aan de oprichting van APH Group begeleidt Oosterbaan, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf, namelijk een aantal agronomische projecten in Rusland en een aantal andere landen. “In die tijd was het gebruikelijk om complete projecten te verkopen aan akkerbouwers en agroholdings, inclusief pootaardappelen en machines”, begint Oosterbaan te vertellen over de beginjaren.
Machinespecificaties
“Ik had echter al gauw in de gaten dat de machines die geleverd werden niet altijd de juiste specificaties hadden voor de lokale omstandigheden. Ik was er van overtuigd dat ik betere alternatieven kon aanbieden in de vorm van complete pakketten, waarbij de nadruk ligt op klant specifiek advies en service. Oftewel, maatwerk op basis van de lokale omstandigheden”, stelt Oosterbaan. Het is het begin van een avontuurlijke zakenreis die Oosterbaan langs uitgestrekte akkers, kleine akkerbouwbedrijven en grote agroholdings brengt; in onder andere Centraal- en Oost-Europa, Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.
Wereldwijd actief
Aan het begin van de jaren ’90 is Oosterbaan een van de eerste Nederlandse ondernemers die op ontdekkingsreis gaat in de voormalige Sovjet-Unie na de val van het IJzeren Gordijn. “Er lagen kansen in de export van landbouwmachines naar Oost-Europa, terwijl HZPC diezelfde kansen zag voor pootaardappelen. Zodoende ging ik uiteindelijk de verkoop, marketing en aftersales coördineren voor meerdere fabrikanten”, stelt Oosterbaan. Met een aantal van deze fabrikanten van het eerste uur werkt APH Group nog steeds samen.
Oosterbaan, die vloeiend Russisch spreekt, heeft de meeste landen waar APH Group ooit iets verkocht heeft wel eens bezocht: “Hoeveel landen ik bezocht heb? Pfoeh. Dat moet ik eens rustig uitzoeken. Ik heb heel wat desolate gebieden, tropische en minder tropische oorden bezocht. Persoonlijk contact met de klanten vind ik namelijk erg belangrijk. Als je ter plekke bent kun je pas echt de juiste oplossing voor de lokale omstandigheden bepalen”, aldus Oosterbaan; die daarop lachend aanvult: “Over al die avonturen zou ik eigenlijk wel een boek kunnen schrijven. Wie weet komt dat er ooit nog eens van”. Door de jaren heen is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal gerenommeerde partner op het gebied van machines en installaties voor de productie en verwerking van aardappelen en vollegrondsgroenten.
Sinds de officiële oprichting in 1997 groeide de omzet van het internationale handelsbedrijf naar 65 miljoen euro. Daarnaast zijn er tegenwoordig wereldwijd 200 medewerkers actief, verspreid over 18 locaties in 10 landen. Sinds 2013, na de verhuizing vanuit Joure, is het hoofdkantoor met showroom te vinden in Heerenveen langs de A32.
Baselier, Dewulf en Miedema
Vandaag de dag is APH Group actief in meer dan 50 landen wereldwijd en beschikt daarbij over een uitgebreid productportfolio. Dit bestaat uit gerenommeerde merken zoals onder andere Baselier, Dewulf, Miedema, Omnivent, Manter en T-L. APH Group heeft mede door deze vooraanstaande merken in een leidende positie in meerdere landen en marktsegmenten. De afgelopen jaren is het bedrijf flink gegroeid; en heeft daarbij de ambitie om dit verder door te zetten richting de toekomst. Zo is er vorig jaar in 365 Capital een investeerder gevonden om deze ambities verder vorm te geven en de groeistrategie te faciliteren. Waarbij onlangs de eerste stap is gezet met de overname van Agri 2.0.
Plannen voor het 25-jarig jubileum
“Het 25-jarig jubileum is een heugelijk moment dat niet onopgemerkt mag blijven”, gaat Oosterbaan verder. “De afgelopen 25 jaar heb ik heel wat landen bezocht, een groot netwerk opgebouwd, meerdere buitenlandse vestigingen geopend en zodoende de nodige langdurige klantrelaties weten op te bouwen en te onderhouden. Ik wil het dan ook graag vieren met onze klanten, leveranciers, zakenrelaties en niet te vergeten onze medewerkers. Zonder hen was ik namelijk nooit zover gekomen”, aldus een trotse Oosterbaan.
“Het is jammer, maar tegelijkertijd ook begrijpelijk, dat de Agritechnica in Hannover dit jaar niet door kan gaan. Dat was anders uiteraard een mooie gelegenheid geweest om aandacht te besteden aan ons jubileum”, vervolgt Oosterbaan. Zodoende zijn er momenteel een aantal ideeën met potlood uitgewerkt om het jubileum vorm te geven. Het is echter afwachten hoe het coronavirus zich ontwikkelt en in hoeverre het intercontinentale reizen makkelijker wordt richting de zomer: “We hebben een aantal leuke plannen op papier staan, maar we houden een slag om de arm omdat we het wel graag met onze buitenlandse relaties willen vieren. Daarnaast zijn we met een groter project bezig om het jubileum onder de aandacht te brengen, maar daarover wordt later dit jaar meer duidelijk”, zo licht Oosterbaan een tipje van de sluier op.
Groeimogelijkheden toekomst
Voor de toekomst heeft APH Group ook de nodige plannen en ideeën waar men stap voor stap aan wil werken. “Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en gaan verder op de weg die wij ingeslagen zijn, waarbij wij de nodige groeimogelijkheden zien. Zo willen wij onze leidende positie uitbouwen en verstevigen in onze huidige regio’s, en daar waar mogelijk groeien met eventuele overnames en verdere uitbreiding van ons productportfolio. Daarbij staan onze klanten uiteraard op de eerste plaats, daar doen we het namelijk voor”, stelt Oosterbaan vastberaden. “Wij willen hen meerwaarde bieden door ze te ontzorgen met efficiënte oplossingen van A tot Z, waarbij service en oog voor de klantrelatie hoog in het vaandel staat. Zij zijn onze ambassadeurs en hebben bijgedragen aan het succes van APH Group, daarvoor ben ik ze erg dankbaar”, besluit Oosterbaan trots.
Bron: APH Group