Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Water (I&W) heeft een wetsvoorstel voor de invoering van de APK-Richtlijn voor landbouwtrekkers aangekondigd. De APK-plicht gaat niet gelden voor trekkers die binnen de agrarische sector gebruikt worden. LTO Nederland is op hoofdlijnen positief over de set van afspraken die met de minister gemaakt zijn over de invulling van het wetsvoorstel.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft de minister aan dat landbouwtrekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/u een APK-plichtig worden. Echter landbouwtrekkers die uitsluitend gebruikt worden voor landbouwdoeleinden zijn niet APK-plichtig.
Gekoppeld aan de invoering van de APK-plicht wordt de wettelijk toegestane maximumsnelheid van landbouwvoertuigen verhoogd: van 25 km/u naar 40 km/u. Ook komt er één centraal loket voor ontheffing verlening. Bij dit loket kan per voertuig een breedte- en/of lengte ontheffing worden verleend voor alle wegen. De ondernemer hoeft daarmee niet voor een ontheffing bij alle wegbeheerders langs. LTO Nederland is content met deze aanvulling.
Toezegging van de wegbeheerders
Ook is LTO positief over de toezegging van de wegbeheerders om een ‘ja tenzij-benadering’ te kiezen bij het vrijgeven van wegen voor het landbouwverkeer. Alleen als het uit oogpunt van verkeersveiligheid niet verantwoord is mag landbouwverkeer geweerd worden. Met deze opstelling van de wegbeheerders kan het landbouwverkeer in de toekomst van meer (provinciale) wegen gebruik maken. De doorstroming van landbouwverkeer zal daardoor vlotter kunnen plaatsvinden. Ook zal de verkeersveiligheid toenemen doordat het landbouwverkeer de kernen van dorpen en steden kan mijden.
Om de APK-richtlijn te kunnen invoeren moeten Bestaande trekkers geregistreerd worden bij de RDW. Trekkers die niet op de openbare weg komen, hoeven niet geregistreerd te worden. Dit laatste geldt ook voor het getrokken materieel als niet sneller dan 25 km/u wordt gereden. Fruittreintjes zijn eveneens uitgezonderd van de registratie en hoeven ook geen kenteken
Alle voertuigen die wel registratieplichtig zijn gaan stapsgewijs over op een kenteken. Hiervoor zijn de volgende afspraken gemaakt:- kentekenplaat voor voertuigen die sneller dan 25 km/u willen rijden
- Kentekenplaat voor voertuigen waarvoor een breedte- en/of lengte ontheffing vereist is;
- Vrijwillige kentekenplaat voor voertuigen die tot 25 km/u willen rijden;
- Vrijwillige kentekenplaat voor grensverkeer in plaats van huidige gv-kenteken.
De vrijwilligheid duurt tot 1-1- 2025; vanaf die datum is een kenteken verplicht.
Alle nieuwe landbouwtrekkers worden direct van een kenteken voorzien.
Minister van Nieuwenhuizen heeft over de contouren van het wetsvoorstel overleg gevoerd met de betrokken partijen (landbouwbranche, wegbeheerders, handhavings- en uitvoeringsinstanties) om tot een gedragen nieuw wetsvoorstel te kunnen komen. Hoewel LTO Nederland voor een vrijwillige kentekenplicht was kan met de gemaakte afsprakenset worden ingestemd. Het uitzonderen van de APK-plicht voor trekkers die voor agrarische doeleinden gebruikt worden, de aangekondigde snelheidsverhoging naar 40 km/u, de instelling van één loket voor ontheffingverlening alsmede de toezegging van de wegbeheerders voor een ruimhartiger toelatingsbeleid op (provinciale) wegen heeft de balans in het voordeel van het voorstel van de minister doen doorslaan. Op last van de wegbeheerders en handhavers is een vrijwillig kenteken geen optie gebleken. Een overgangsperiode tot 1-1-2025 was het maximaal haalbare. Wel is met het ministerie de afspraak gemaakt om de kosten voor registratie en kentekening zo laag mogelijk te houden. De ministier heeft inmiddels aangegeven dat de registratie voor €18,00 kan plaatsvinden.
Van Nieuwenhuizen heeft benadrukt dat Nederland door Brussel verplicht is om APK-richtlijn voor landbouwtrekkers in te voeren.
Overzicht kosten voor registratie en kentekening:
De aanvraag van een registratie: € 18,00
Eén kentekenplaat aan achterzijde: € 12,00 (huidige marktprijs)
Een witte plaat (optioneel op getrokken voertuig): € 10,00 (huidige marktprijs)
Bron: ZLTO, 20-11-2018