Uit regelmatig gehouden licht-check-campagnes blijkt echter dat ongeveer een op de drie voertuigen met gebrekkige verlichting onderweg is. Veel te hoog afgestelde koplampen, voertuigen die nagenoeg blind rondrijden… genoeg werk te doen om de verkeersveiligheid weer te garanderen.
Met toenemende toepassing en verdere ontwikkeling van nieuwe koplamptechnologieën en lichtassistentiesystemen worden ook vereisten voor testen en afstellen van koplampen uitgebreider. Dit betreft enerzijds de koplampafstelapparatuur – anderzijds ook de meetomgeving. Om een hogere nauwkeurigheid bij het uitmeten en bij het instellen van de koplampen te bewerkstelligen, is in Duitsland een verordening voor koplampcontrole in het kader van de periodieke keuring (HU-Scheinwerfer-Prüfrichtlinie) uitgevaardigd. Met apparatuur uit de SEG-serie van Hella zitten werkplaatsen bij lichttests steeds aan de veilige kant.
SEG IV – Fit voor alle systemen
Dankzij de schaalverdeling op het testscherm van de SEG IV is controle en nauwkeurige instelling van alle actuele koplampsystemen mogelijk, zoals halogeenkoplampen, xenonkoplampen, led-koplampen en vele systemen met groot-licht-assistent (verticale licht-donkergrens). De SEG IV is verkrijgbaar in de uitvoeringen DL en DLLX.
SEG IV SE – De toekomst in het vizier
De SEG IV SE van Hella Gutmann maakt analyse mogelijk van alle lichtverdelingen van alle merken inclusief afstelling van modernste schijnwerpersystemen. Het testscherm met verticale lijnen maakt het mogelijk om ook koplampen met intelligente grootlicht-assistentiesystemen te controleren en in te stellen. Een grotere zuil maakt een werkbereik mogelijk tot maximaal 1650 millimeter waardoor ook hoog aangebrachte koplampen kunnen worden afgesteld. Bovendien bezit de SEG IV SE een hybride vizier. Door de verlengde zuil is deze uitvoering is compatible met agro-voertuigen.