Bergmann stelt de nieuwe REPEX-serie met vier modellen voor en brengt veel innovaties met betrekking tot opname van voer, bedieningscomfort en diverse soorten banden op de markt. Het programma dekt een laadvolume van 29 tot 35 m³. Met een rotordiameter van 750 mm en een snijwerk met 41 messen, dat een theoretische snijlengte van 35 mm bereikt, behoort de REPEX tot de opraapwagens met de kortste snede.
De nieuwe REPEX-serie
De REPEX-serie bestaat uit vier modellen. De modellen REPEX 300 S met maximaal 30,4 m³ laadvolume en REPEX 340 S met een laadvolume van maximaal 33,9 m³ zijn uitgerust met doseerwalsen. Zonder doseerwalsen komen de modellen REPEX 320 K met maximaal 31,5 m³ laadvolume en REPEX 360 K met een laadvolume van maximaal 35 m³ uit. Voor het uitbreiden van het laadvolume zijn er opzetschotten beschikbaar. Het hogere laadvolume verbetert de economische efficiëntie van de REPEX.
De afkorting ‘S’ staat bij Bergmann voor de uitvoering met doseerwalsen en ‘K’ is de aanduiding voor een opraapwagen zonder doseerwalsen. De S-voertuigen zijn standaard uitgerust met drie doseerwalsen. De doseerwalsen zorgen ervoor dat het materiaal gelijkmatig en krachtig wordt gefreesd.
De K-modellen zonder doseerwalsen zijn geschikt voor het snel afladen van grote voermassa’s voor de of ongedoseerd op de silo. In een minuut is de wagen gelost. Het walsvoertuig kan hierdoor de voermassa vlot verdelen en heeft vervolgens meer tijd om deze te verdichten.
Nieuwe pick-up EasyLoad met PUR-tanden
EasyLoad is de nieuwe, ongestuurde pick-up met tanden van hoogwaardig polyurethaan (PUR). Ongestuurd betekent dat er geen curvebaan met keerrollen op de tandendrager en een overeenkomstige lagering nodig is. De PUR-tanden worden paarsgewijs met slechts een schroef op de pick-up-trommel mechanisch beveiligd. Een tandenwissel kan daarom snel en gemakkelijk worden uitgevoerd.
De tanden van polyurethaan bieden een hoge flexibiliteit en zijn slijtvast. Als de grond een keer wordt geraakt, wijken de tanden dankzij hun flexibiliteit uit, ontzien daarbij de grasnerven en voorkomen voerverontreinigingen. De gladde, gesloten pick-up-trommel maakt de gewone scheidingsstrips van een pick-up overbodig. Voor een nette overgang van het voer van de pick-up naar de rotor worden korte afstrijkers gebruikt. De hydraulisch aangedreven pick-up overtuigt doordat deze heel zacht loopt. Met een opnamebreedte van 1.940 mm worden ook grote en in bochten gelegde zwaden probleemloos opgenomen, wat voor een grondige en voorzichtige opname van het voer zorgt.
Naast de EasyLoad-pick-up is bovendien de 1.940 mm brede, gestuurde pick-up met verenstaal verkrijgbaar. De gestuurde pick-up is qua onderhoudsgemak geoptimaliseerd en draagt de naam ActiveLoad. De naam ActiveLoad verklapt dat het gaat om een actief gestuurde pick-up met curvebaan.
Bergmann biedt een gestuurde en een ongestuurde pick-up voor opraapwagens aan. De gebruiker kan daardoor bepalen welke pick-up het beste past bij zijn gebruiksomstandigheden.
REPEX-serie nu met banden van 26.5″
Voor de bodemvriendelijke veldlogistiek, juist ook op lichte, drassige grond met geringe draagkracht, kan de REPEX naast banden van 22.5 nu ook worden uitgerust met grote banden met een velgmaat van 26.5″. De 26.5″-banden bieden met de grote diameter, juist onder moeilijke gebruiksomstandigheden, optimaal rijgedrag. De grootst mogelijke bandenmaat is 710/50 R26.5.
Meer comfort voor de gebruiker
Dankzij de hydraulische aandrijving kan het pick-up-toerental onafhankelijk van het motortoerental (aftakas-toerental) van de tractor worden ingesteld. De bestuurder kan afhankelijk van de gebruiksomstandigheid bepalen met welk toerental de pick-up moet lopen.
De nieuwe, standaard inbegrepen rijsnelheidsafhankelijke toerentalregeling van de pick-up zorgt voor een continue voertoevoer van de pick-up naar de rotor en ontlast de bestuurder, zodat ook lange werkdagen kunnen worden gemaakt zonder vermoeid te raken. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheid kan de bestuurder de toerentalregeling in- of uitschakelen.
Alle Bergmann opraapwagens beschikken standaard over een ISOBUS-bediening. Als de opraapwagen direct met de ISOBUS van de tractor is verbonden, en de bestuurder bij het achteruitrijden naar de bedienmodus ‘Laden’ wisselt, dan worden de pick-up automatisch opgetild, de stuuras, bij uitvoering met naloopbesturing, geblokkeerd en het achteruitrijlicht ingeschakeld, indien aanwezig.
Als de bestuurder weer vooruit gaat rijden, worden de pick-up neergelaten, de stuuras ontgrendeld en het achteruitrijlicht uitgeschakeld. De bestuurder wordt zo duidelijk ontlast.
Alle gebieden goed verlicht
Voor een betere verlichting van de werkgebieden is het verlichtingsconcept geheel herzien en geoptimaliseerd. Er kan een keuze worden gemaakt tussen twee verlichtingspakketten:
- Het eerste pakket bestaat uit vier led-stroken voor het verlichten van de laadruimte en twee led- achteruitrijlampen.
- Het tweede pakket bevat de verlichting uit het eerste pakket en bevat daarnaast twee led-stroken boven de pick-up, zodat de opname van het zwad geheel verlicht wordt. Voor een optimale verlichting naast de opraapwagen zijn er ook twee led-werklampen aan de zijkant naast het snijwerk geplaatst. Deze twee werklampen kunnen, ten behoeve van het verlichting van het snijwerkbereik, handmatig worden gezwenkt en gedraaid.
Gebruik als silagewagen
De REPEX is standaard als combi-opraapwagen zonder kabelspanner ontworpen. Voor gebruik tijdens de maïsoogst wordt de nieuwe, optioneel verkrijgbare, hydraulisch zwenkbare hakselklep aanbevolen. Door het naar-voren-zwenken van de hakselklep wordt bij het hakselen het doelbereik voor de hakselaarbestuurder vergroot.
Nieuw ontwerp Bergmann opraapwagen
De nieuwe REPEX generatie wordt met een nieuwe look op de Agritechnica 2023 in hal 27 bij stand B30 aan de buitenwereld gepresenteerd. In 2024 zal een gelimiteerd aantal van de REPEX-serie te koop zijn.
Bron: Kamps de Wild