De rooidemo met Dewulf rooitechniek en VGM transportkippers van vrijdag 7 oktober op het terrein van Jan Bakker is met naar schatting tussen de 400 á 500 bezoekers ”een geslaagde dag te noemen” volgens Bart van Engelen. Ook akkerbouwers uit de Noordoostpolder zijn uitgenodigd, nadat fabrikant Dewulf recent Bart Agro Mechanisatie heeft verzocht om het dealerschap van Dewulf in deze regio op te pakken na beëindiging van het dealerschap van LMB Naaktgeboren.
VGM kipper transport
Van Engelen vat het productaanbod van VGM samen als “een zeer complete lijn kippers van 12 ton tandems tot 30 ton tridems kippers. Sterke constructie, goede inhoudsmaten en qua breedte en oversteek passen ze prima in de moderne stortbakken voor de inschuurlijn”. Het topmodel qua verkoop is de Everest 22, de grootste tandemasser die op 26 inch (650/65 R26 banden) of 30,5 inch velgmaat (750/60 R30,5 banden) leverbaar is. De afgelopen twee jaar zijn er vijf hooglossers verkocht in Flevoland. Doordat steeds meer akkerbouwers land op afstand hebben of zullen krijgen, verwacht Van Engelen dat het aandeel hooglossers, om te kunnen lossen op een trailer, zal toenemen.
Dewulf rooitechniek
Onder mooie droge rooiomstandigheden waren de RA3060, de Enduro en de Kwatro eendrachtig als rooitrein aan het werk te zien. De chauffeurs zetten de machines regelmatig stil om de kleppen open te doen zodat de bezoekers onder leiding van de productspecialisten van Dewulf en Bart Agro Mechanisatie, de rooi- en reinigingstechniek van dichtbij kunnen verkennen.
Volgens Van Engelen is van de twee-rijige zelfrijderslijn R3060 bewezen dat die op het vlak van afschrijving en onderhoud de voordeligste rooier op de markt is. Tot circa 200 hectare is deze machine voor telers die op de kopakkers willen lossen de beste oplossing. Op kavels van 300 meter kavels is de bunkercapaciteit voldoende om een hele ronde (600 meter) te overbruggen en hoeft er maar op een kant gelost te worden.
Bewezen rooitechniek
De Kwatro is bewezen rooitechniek met een goed overzicht op het rooiwerk voor de wielen en een onovertroffen bodemvriendelijkheid met het rupsonderstel. Op dat vlak komt ook de gewichtsverdeling en de bandenprestaties van de Enduro met de zes wielen verrassend goed uit de bus volgens Van Engelen. Door de korte afstand van de beitels tot aan de achteras, die maar een fractie langer is dan op de R 3060’s, heeft Dewulf met de introductie van de Enduro nu ook voor de korte kopakkers een wendbare vier-rijer in het gamma. Voor telers die werken met kleinere kopakkers (zes meter) en die de overstap willen maken van een twee- naar een vier-rijer is de Enduro ook steeds meer een optie merkt Van Engelen.
Qua reiniging beschikt de Enduro ten opzichte van de Kwatro over één zeefmat (totaal vier) en één loofrol (totaal twee) meer dan de Kwatro. De zeefcapaciteit van de Enduro wordt versterkt door een vrije doorgang door het rooikanaal dat van voor naar achter overal drie meter breed is. De Kwatro heeft voor telers op lichtere gronden nog wel de mogelijkheid van de Flexiclean, waarmee de toevoer op de axiaalrollen traploos instelbaar is via een bypassspijlenband. Bij de Enduro is de bypass van de axiaalrollen alleen aan of uit te zetten.
Belangrijk onderdeel van de constructie van de rooiers is dat de egelbandreiniging voor de axiaalrollen is geplaatst. De egelbanden zijn op alle drie de rooimachines in hoek verstelbaar ten opzichte van de zeefmat voor een intensievere of een mildere reiniging.
Ondersteuning Dewulf Noordoostpolder
Voor de komende periode is de continuering van de onderdelen- en service voorziening in de NOP de eerste prioriteit voor Bart Agro Mechanisatie geeft Van Engelen aan. “Daarvoor zijn al extra service-bussen aangeschaft en is het team uitgebreid met enthousiaste monteurs, zodat we op een slagvaardige manier de service op locatie kunnen uitvoeren. Ondertussen zijn we op zoek naar een geschikt pand in de Noordoostpolder wat past. Zodra daar meer over bekend is zullen wij dat delen”.
Tekst en beeld: Jan Geert Vedelaar