Case-trekkers domineren het machinepark van het veelzijdige grondverzet- en loonbedrijf Van de Berg uit Wapse (Dr.). Voor de werknemers is geen dag gelijk. Bovendien zijn ze enorm trots op het materieel waarmee ze werken. Jochem de Weerd is zo’n medewerker. Hij stapt geregeld uit om ‘zijn’ Case Puma 185 met Beco-kipper op de gevoelige plaat vast te leggen. De Weerd heeft er ook verschillende dingen opgebouwd, die de trekker nog meer onderscheidend maken. Eigenaar Henk van de Berg van het loonbedrijf is blij met zijn gemotiveerde werknemers en het materieel waarmee zij iedere dag het veld of, in het geval van de Trekker van de Maand december, een zandwinput intrekken. “Dit zijn onze visitekaartjes.”
Case en Steyr
“In ons machinepark heeft Case de overhand, al hebben we ook net een nieuwe Steyr gekocht die we over zes weken binnen krijgen. We rijden al jaren met Case en Steyr. Deze merken zijn betaalbaar en betrouwbaar. Daarnaast scheelt het dat de dealer dichtbij zit, al doen we het meeste onderhoud zelf. Iedere trekker heeft zijn voors en tegens, maar dat is met een vrouw toch ook zo? De één is heel lief en de ander is heel mooi. Zo gaat dat.”
Case Puma 185 als visitekaartje
“Jochem de Weerd heeft de foto gemaakt. Hij is al drie jaar werknemer bij ons en is de vaste bestuurder van deze Case Puma 185. Hij is er enorm trots op. Jochem heeft er bovendien van alles opgebouwd en betaalt dat voor een grootste deel zelf. Bijvoorbeeld de luchthoorns. Ik vind dat prima. Al betaal ik ook weleens mee, hoor. Voorwaarde is wel dat het niet ten koste gaat van het werk en de veiligheid. De trekkers staan in principe altijd hier op het bedrijf in Wapse. De jongens moeten zelf het materiaal schoonmaken. De trekkers staan langs de weg en zijn daarmee ons visitekaartje. Bovendien is het ook goed voor de levensduur van de machines.”
Beco-kipper achter de Case Puma 185 is concurrent van vrachtwagen
“De Beco-kipper op de foto is al twaalf jaar oud en ziet er verder nog puik uit, alleen gaan we die wel vervangen. Er staan twee nieuwe VGM-dumpers te wachten. We kiezen voor meer inhoud zodat we op die manier nog concurrerender zijn ten opzichte van een vrachtwagen. Bovendien willen we ook meer rijplaten gaan vervoeren. Dat zou eventueel ook met deze Beco kunnen hoor, die is vijf meter lag, maar de andere kipper is kleiner. De nieuwe VGM-dumpers hebben in de bak een lengte van 5,25 meter en dus een inhoud van vijftien kuub.”
Uren op maken
“Dat Jochem deze foto heeft ingestuurd voor de verkiezing van Trekker van de week geeft aan hoe blij hij met deze combinatie is. We zitten nu tussen Kerst en Oud en Nieuw. De jongens zijn in principe veertien dagen vrij, maar gisteren was Jochem hier nog. ‘Ik verveel me dood, Henk. Heb je nog een klusje?’. Die instelling is natuurlijk fantastisch, maar hij moet ook zijn uren op maken. ‘Ga maar een kaartje leggen of een biertje drinken’, heb ik met een knipoog gezegd.”
Tekst: Martin de Vries – Volg de Loonwerker ook op Instagram!
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker gelezen. Meer van dit?