Valtra's legendarische A-serie is, net als de N4, S4 en T4, aan zijn vierde generatie begonnen. Voor het eerst wordt de nieuwe A4-serie geproduceerd in beide Valtra fabrieken in Finland en Brazilië. Hierdoor kan Valtra een zeer brede modellenreeks aanbieden tussen de 75 en 130 pk en vindt elke gebruiker een trekker die past bij zijn behoeften.
Nadat Valtra de vierde generatie van de S, T en N-serie introduceerde, was het slechts een kwestie van tijd voordat de A-serie volgde. De A-serie is altijd een belangrijk onderdeel van de Valtra modellenreeks geweest. In de beginjaren van het bedrijf had Valtra een specifieke reputatie als fabrikant van kleine, wendbare en veelzijdige trekkers.
De vorige generatie van de A-serie had twee ”normale” modellen tussen 88 en 103 pk en drie compacte modellen van 50-78 pk. De nieuwe vierde generatie van de A-serie omvat in totaal zeven modellen tussen de 75 en 130 pk.
Drie- en viercilindermotoren
De nieuwe vierde generatie A-serie modellen worden aangedreven door AGCO Power Tier 4 Final motoren. De drie kleinste modellen hebben driecilinder 3.3-liter motoren, terwijl de vier grootste modellen beschikken over viercilinder 4.4-liter motoren.
Uitlaatemissies worden gereduceerd met de efficiënte en ruimtebesparende SCR (Selective Catalytic Reduction) technologie. Alleen het kleinste model, de A74, heeft een gekoeld EGR systeem. In combinatie met nieuwe hogedruk common rail injectiesystemen leveren de nieuwe motoren hoge prestaties bij een uitstekende brandstofefficiëntie.
Modulaire chassis ontwerp
De A4-serie heeft een nieuwe modulaire chassis-opbouw; die maakt het mogelijk om op een efficiënte manier een brede modellen reeks te produceren zonder in te leveren op functionaliteit en gebruiksmogelijkheden. De drie kleinste modellen hebben een wielbasis van 2250 mm; bij de middelste twee modellen is de wielbasis 2430 mm en de twee grootste modellen hebben een wielbasis van 2500 mm. Het gewicht van de kleinere modellen bedraagt 3500 kg en dat van de grootste modellen 4500 kilo.
Het ontwerp van het chassis biedt een grote bodemvrijheid. Van oudsher is dat een belangrijk kenmerk voor Valtra-rijders die hun tractoren gebruiken voor boswerkzaamheden, sneeuw ploegen en oogstwerkzaamheden.
Keuzes in de aandrijflijn
De nieuwe A4-serie heeft standaard 12 versnellingen vooruit en 12 achteruit in twee groepen; een superkruip is optioneel. Er zijn twee omkeerschakeling beschikbaar: de alom geprezen Valtra's HiTech power shuttle of een mechanische omkeerbak.
De ”agressiviteit” van de aangrijping van de HiTech power shuttle is instelbaar. Valtra's bekende AutoTraction en HiShift functies minimaliseren het gebruik van het koppelingspedaal.
De drie kleinste modellen bieden twee aftakassnelheden, terwijl de vier grootste modellen drie aftakastoerentallen kennen. Alle A4-serie modellen zijn vierwiel aangedreven.
De hydrauliek opbrengst gaat bij de grotere modellen tot maximaal 98 liter / minuut, wat uitzonderlijk veel is in deze klasse. De grotere modellen hebben een hefvermogen van 5,2 ton. Met AutoControl beschikt u over een nauwkeurige elektronische regeling van de hefinrichting.
Ruimste cabine in z’n klasse
De A4-serie heeft een gloednieuw cabine die de meeste ruimte biedt in zijn klasse. De nieuwe cabine is comfortabel uitgevoerd en ergonomisch ingericht, waardoor de bediening van de trekker eenvoudig en plezierig verloopt. Het gebruikscomfort wordt nog verder verhoogd door de volledig elektronische bediening van de vierwiel aandrijving, het differentieelslot en de hefinrichting.
Het zicht vanuit de cabine is uitstekend, ook aan de achterzijde. De bestuurdersstoel kan 180 graden draaien. Alle bedieningselementen zitten op logische plekken en functioneren zoals je dat verwacht. Daardoor zijn ze eenvoudig te vinden en te bedienen.
De nieuwe A4-serie is ideaal bij voorlader werkzaamheden. Bijna de helft van alle Valtra A en N-serie trekkers wordt besteld met een in de fabriek gemonteerde voorlader. De nieuwe G-serie voorladers zijn verkrijgbaar met elektronische of mechanische bediening.
De nieuwe A4-serie werd onthuld op de SIMA landbouwbeurs in Parijs op 26 februari 2017. De serieproductie begint in de zomer van 2017.