De Polaris Ranger Diesel is het nieuwste paradepaardje van de gelijknamige Amerikaanse off-road fabrikant. Speciaal gemaakt om extreme weersomstandigheden te doorstaan en dus draait het z’n hand niet voor de omstandigheden in de Lage Landen; natte kavels, stoffig terrein en grotere oneffenheden.
Veel landbouwers en loonwerkers hebben een quad of buggy. Polaris heeft naar eigen zeggen in dit segment een concurrerende propositie met de robuuste en krachtig gebouwde Ranger Diesel met een 1.143 kilogram aan trekvermogen en 33 centimeter bodemspeling. Dankzij de extra grote laadruimte van 720 kilo én drie zitplaatsen kan er ook veel mens en materieel worden meegenomen in deze vernieuwde uitvoering.
Europese Lancering
Het merk Polaris werd in 1853 in de Amerikaanse staat Minnesota opgericht. Er is een grote keuze in modellen of je nu voor kracht, comfort of styling gaat. Polaris claimt voor iedere gebruiker de juiste machine te hebben. Het uitrustingsniveau is standaard hoog. Onafhankelijke vering, elektrisch inschakelbaar differentieel, servostuur en Lock & Ride als accessoires zijn gemeengoed bij Polaris.
Tijdens de Europese lancering rondom het idyllische Graythwaite Estate in het Noorden van Engeland begin april, vertelde Rodrigo Lorenzo, vicepresident en algemeen manager van Polaris Off Road, dat de ontwerpers van de Ranger Diesel vanuit het hoofdkantoor in Minnesota (VS) en de fabriek in Polen hebben aangestuurd op betrouwbaarheid, duurzaamheid en vermogen. Daarbij zijn extreme omstandigheden leidend geweest: van Siberische kou tot woestijnhitte. Lorenzo: “Voor de landbouwers in Nederland zijn die extreme niet direct van toepassing, maar juist omdat de Ranger Diesel op alles is voorbereid weet je zeker dat hij je nooit in steek laat. Bovendien hebben we op deze nieuwe uitvoering een extra spatbord achter de wagen gemonteerd, waardoor er veel minder modder in de motor komt. Die aanpassing is ideaal voor met name de Nederlandse en Belgische markt waar veel onder natte en modderige omstandigheden gewerkt moet worden. Zo hoef je als bestuurder nooit na te denken of je ergens wel/niet kan komen. En dat is natuurlijk wel een heel prettige gedachte.”
Scrambler XP 1000 S: één van de nieuwe Ranger modellen in 2020
“Extreem goede stof- en waterafdichting”
Alternatief voor quad of 4×4 personenwagen
Lorenzo beseft dat veel landbouwers geneigd zijn te kiezen voor een quad of een 4×4 personenauto: “Vergeet niet dat Polaris meer dan tweehonderd speciaal ontwikkelde accessoires biedt om elke rit efficiënter te maken. Van cabinesystemen tot lieren: er is altijd een accessoire die je Ranger nog harder en slimmer laat werken. Het Ranger Pro Shield cabinesysteem heeft een drie keer betere stof- en waterafdichting dan de concurrentie die dankzij de verschillende voorruit, deur- en achterkant en dak-opties rijplezier garanderen onder alle omstandig heden.”
Optimaal rijcomfort
Volgens Lorenzo combineert de Ranger Diesel de enorme kracht van het Off Roadvoertuig met prima rijeigenschappen op de openbare weg. Landbouwers die naar verderop gelegen percelen moeten rijden met onderdelen, brandstof of gewasbeschermingsmiddelen mee willen nemen kunnen met de Ranger snel en comfortabel van A naar B.
Twee nieuwe modellen RANGER in 2020
Dit jaar vond de introductie plaat van de Ranger Diesel en de EV waarvoor een Europese lancering heeft plaats gevonden. In 2020, vanwege het 65 jarig bestaansjubileum van Polaris, staan diverse nieuwe toepassingen en modellen gepland. Binnen de Ranger introduceert Polaris in 2020 twee nieuwe modellen namelijk de Ranger 1000 en de Ranger Crew 1000.