Het nieuwe EZ Ballast Wheel systeem van John Deere biedt een veelzijdige ballastoplossing voor trekkers, zonder de front- en achterhef te gebruiken. De flexibele gewichtsverdeling van het systeem is ontworpen om hogere tractie en lagere bodemverdichting in het veld te waarborgen.
Flexibel belasteren voor verschillende applicaties wordt vaak niet gedaan vanwege de benodigde tijd en inspanning. Het EZ Ballast Wheel systeem zorgt ervoor dat bestuurders de voor- en achter wielgewichten gemakkelijk kunnen verwisselen zonder extra gereedschap. Het duurt slechts vijf minuten per wiel om gewichten toe te voegen of te verwijderen, en een tweede persoon is niet nodig.
Elk voorwiel kan worden uitgerust met één 250kg gewicht, terwijl de achterwielen uitgerust kunnen worden met twee 250kg gewichten, dit betekend dat een totaal gewicht van tot 1,5 ton kan worden toegevoegd of verwijderd. Afhankelijk van de voor- en achter gemonteerde werktuigen, kan de bestuurder het totaal gewicht en de gewichts verdelinge gemakkelijk aanpassen, zonder de front- en achterhef capaciteiten te belemmeren.
Dit wordt ondersteund door het John Deere Ballast Assist systeem welke op het CommandCenter display van de trekker draait. Nadat de benodigde voor- en achter werktuigen zijn geselecteerd, geeft het systeem een aanbeveling voor de meest geschikte gewichtsverdeling en relevante wielgewichten.
Onderweg biedt het EZ Ballast Wheel system de bestuurder de mogelijkheid om onnodig gewicht op de trekker te vermijden en extra brandstofkosten te verminderen tot maximaal 3 procent. Bovendien zorgt een lager algeheel trekker gewicht voor een verhoging van de aanhangwagenlading, daarmee kan de transportcapaciteit verhoogd worden met negen procent.
Bron: John Deere