Of het nu gaat om een groot, middelgroot of klein bedrijf, een loonbedrijf of een gemeentedienst, om ploegen, zaaien, verbouwen, vervoeren, gewassen oogsten of gemeentewerk – alleen wanneer de tractor volledig aan het werkprofiel voldoet zal de onderneming economisch slagen. Dit verloor DEUTZ-FAHR bij het ontwikkelen van de nieuwe 6 Serie nooit uit het oog. Met 12 modellen van 156 tot 226 pk, twee wielbasis groottes, drie verschillende transmissies, twee cabinetypes met verschillende comfortniveaus en tal van overige opties, biedt de 6 Serie de beste technologiemix van zijn hoog vermogen topklasse.
Wat de nieuwe 6 Serie het meest onderscheidt is het transmissieconcept. De Powershiftmodellen van de nieuwe 6 Serie bieden onvervalste tractortechnologie. Een handgeschakelde transmissie met 5 mechanische versnellingen plus 6 Powershift-stappen vooruit en 3 achteruit (in totaal 30 snelheden + 15, met kruiptransmissie: 54 + 27). De RCshift-modellen zijn volautomaten met 5 geautomatiseerde versnellingen plus 6 Powershift-stappen vooruit en 3 achteruit (in totaal 30 snelheden + 15, met kruiptransmissie: 54 + 27). Schakelen wordt even comfortabel als in een auto: de intelligente, adaptieve transmissie wordt zodanig aangestuurd dat de tractor zich aan de bestuurder aanpast en niet omgekeerd. Maximaal schakelgemak biedt de betrouwbare en welbeproefde, traploze transmissie van de TTV-modellen. Het snelheidsbereik van deze modellen varieert van 0,2 Km/u tot 40Km/u of 50 Km/u; ze zijn nu uitgerust met de laatste stand software voor nóg meer rijcomfort. Alle soorten transmissies halen een max.snelheid van 40 of 50 Km/u bij een laag motortoerental en zijn dus zuinig in het verbruik. Alle transmissies zijn gebruiksvriendelijk, eenvoudig programmeerbaar en simpel te controleren op de displays aan boord. Ze zijn allemaal voortreffelijk qua technologie, precisie en efficiëntie. Maar wat écht uniek is aan de nieuwe 6 Serie is dat landbouwers en loonbedrijven zelf het soort schakeltechnologie kunnen kiezen.
Het cabinecomfort van de 6 Serie is van topkwaliteit. Qua panoramisch zicht, werkomgeving en gebruiksgemak zet de nieuwe, lichte en prettige cabine van de serie MaxiVision de standaard. Het InfoCentrePro op het dashboard heeft een kleurendisplay van 5 inch en verstrekt de bestuurder tal van gegevens omtrent de werkomstandigheden van de tractor. De verstrekte informatie en instellingen zijn uiterst eenvoudig in gebruik. De nieuwe armleuning met de MaxCom-joystick is zeer comfortabel. Om bij minder gunstige lichtomstandigheden nauwkeurig en ontspannen te werken, biedt DEUTZ-FAHR een optionele set Ledlampen van 40.000 lumen, met maar liefst 16 werklampen. Het interieur is heerlijk rustgevend. Al het motorgeluid, de trillingen en ook de warmte blijven buiten, want cabine en motorkap staan niet met elkaar in verbinding. Het nieuwe aircosysteem werkt geruisloos en zorgt als geen ander model in deze tractorklasse voor gelijkmatige verdeling van de lucht. Er zijn drie soorten dakluiken leverbaar – een groen dakluik van polycarbonaat dat opengezet kan worden, een glazen dakluik met absorptie van de UVstralen of de FOPS-veiligheidsversie, voor optimaal zicht tijdens het gebruik van de voorlader. Een unicum in het marktsegment: Landbouwers en loonbedrijven hebben de keuze uit vele varianten qua cabinecomfort en tal van technologische opties voor de werktuigen en uitrustingen. De cabine van de serie MaxiVision is uitgerust met elektrohydraulische hulpventielen (voor TTV- en RCshift-modellen) en mechanische hulpventielen (voor RCshift- en Powershift-modellen). Afhankelijk van de configuratie werkt de ingebouwde bediening van fronthefinrichting en voorlader mechanisch of elektrohydraulisch.
De nieuwe DEUTZ-motor 6.1 Stage 4 (Tier4 Final) biedt meer koppelreserve en heeft een hoger wegrijkoppel; vergeleken met het vorige model ligt het verbruik van brandstof en AdBlue bovendien zelfs 5 % lager. De doeltreffendheid wordt verder ondersteund door de Elektronische Visco-ventilator en het nieuwe koelsysteem. Met het openingssysteem de koelers volledig worden geopend, waardoor het onderhoud makkelijker en sneller verloopt.
Met zijn intelligente, adaptieve vering is ook de nieuwe vooras van de 6 Serie uniek voor deze prestatieklasse. Ze zorgt voor optimale stabiliteit tijdens lastig trek- en duwwerk. Stabiliteit en veiligheid worden in stand gehouden door het innovatieve Antiduiksysteem. De 6 Serie is de enige tractor die standaard is uitgerust met hoogpresterende droge schijfremmen op de vooras (6205 en 6215 TTV). In combinatie met het Boosterremsysteem zorgen ze al bij licht intrappen van het rempedaal voor maximale remprestaties.
Tot nu toe was de hydraulische technologie van de nieuwe 6 Serie uitsluitend leverbaar voor de hogere prestatieklasse. Momenteel zijn er maar liefst vijf hydraulische ventielen aan de achterkant en twee aan de voorkant. En de kers op de taart – alle hydraulische ventielen zijn proportioneel regelbaar. Ook de ISOBUS-aansluiting aan de voorkant en de fronthefinrichting met positieregeling en een hefvermogen van maar liefst 5480 kg zijn nieuw. Het hefvermogen aan de achtertzijde bedraagt maximaal 10.000 kg. De hydraulische LS-pomp heeft optioneel een opbrengst van maximaal 170 L/min.
Aftakassnelheden 540/540ECO/1000/1000ECO aan de achterkant en 1000 of 1000ECO aan de voorkant; dankzij de ECO-modus van de aftakas wordt het motortoerental aanzienlijk lager en dat zorgt voor aanzienlijke brandstofbesparing en minder geluid. De nieuwe 6 Serie kan af-fabriek worden uitgerust met de meest geavanceerde technologie voor de precisielandbouw. Niet alleen de kenmerken, maar ook de afmetingen van het centrale controlesysteem en de regeleenheid zijn uniek: de iMonitor 2.0 heeft een beeldscherm van 12".
De vormgeving van de tractoren van de nieuwe 6 Serie werd ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Italdesign Giugiaro: de duidelijke en heldere vorm van de motorkap, de aparte cabine en velerlei toegepaste materialen van premium kwaliteit resulteren in een stoer maar gebruiksvriendelijk design, het keurmerk van de recente ontwikkelingen van de tractoren van DEUTZ-FAHR.
Kortom, met de nieuwe 6 Serie stelt DEUTZ-FAHR landbouwers en loonbedrijven in staat zelf de beste technologiemix in deze tractorklasse samen te stellen. Met deze 6 Serie heeft DEUTZ-FAHR het begrip "configureerbaarheid" Made in Germany herzien.
Bron: Deutz-Fahr