“Wij zijn trots omdat wij jarenlang één van de huisvaders zijn van het groen langs de Nederlandse snel- en provinciale wegen. Wij onderhouden de bermen, sloten en watergangen in een gebied boven de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem.
Dit doen we voor opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen. Het 51 jaar oude bedrijf welke in 1969 begon met grasmaaien met een traditionele zeis, is in de loop der jaren enorm gegroeid”, vertelt commercieel directeur Jaap Peelen die samen met Henk Jan van der Weerd de dagelijkse leiding heeft over Van der Weerd Grafhorst B.V. (Overijssel). “Wij hebben flink geïnvesteerd in duurzaamheid, materiaal en medewerkers. Zo hebben wij de nieuwste tractoren met de schoonste stage V-motoren voor een zo’n laag mogelijke emissie-uitstoot aangeschaft. We kijken continue naar het brandstofverbruik en naar duurzame HVO-100 brandstoffen (minder fijn stof, stikstof en zwaveluitstoot). Vanuit deze investeringen hebben wij met aanbestedingen meegedaan. Dit resulteerde in het winnen van meerjarige contracten.”
Van de Weerd Grafhorst onderhoudt de bermen, sloten en watergangen in een gebied boven de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem.
In 2018 is het bedrijf verplaatst in dezelfde gemeente. “Op een 2,5 ha grote locatie hebben wij een compleet nieuwe werkplaats en magazijn gebouwd. Alleen het kantoor moet nog naar hier verhuizen. Op 3 januari 2019 is deze nieuwe vestiging feestelijk geopend. Al het materiaal zoals de MF, Claas en Renault tractoren, Liebherr, Ahlmann, Kobelco en Doosan kranen, vrachtwagens van Scania, Daf, Volvo en auto’s van Peugeot en Herder front-, klepel-, en achtermaaiers en zuigmaaicombinaties hadden wij in twaalf thema’s opgesteld. Ruim 4.000 bezoekers hebben op deze wijze onze dienstverlening kunnen aanschouwen.“
In de wintermaanden is een team van monteurs volop bezig met preventief onderhoud. Wanneer het gras gaat groeien dan moeten de tractoren en machines klaar staan.
Projecten
“Als goede huisvader hebben wij de verantwoording dat een gebied er mooi bij ligt en goed onderhouden wordt. Dit doen we met een goed team, uitstekend materiaal en een goede planning. Het maaien gebeurt vanaf de weg, maar ook vanuit het land. Het brengen van dit maaisel in de kleine kringloop heeft als voordeel dat de mineralen en de organische stof binnen de regio blijven. De transportafstand wordt verkort, dus lagere kosten en CO-2 uitstoot.”
’s Nachts grasmaaien
“Wij zijn in de zomermaanden met ruim 200 vakbekwame medewerkers van ’s maandags 4.00 uur tot zaterdags 14.00 uur continue bezig. Dat betekent dat we met de doorstroming van het verkeer, op veel snelwegen alleen ’s nachts mogen werken. Het maaien gebeurt door de inzet van onze maaitreinen. Een maaitrein bestaat uit een ‘treintje’ met meerdere tractoren. Eerst gaat de tractor met de frontmaaier vooruit, vervolgens de achtermaaier en de maaizuigcombinaties. Langs de snelweg zie je vaak meerdere tractoren, we zijn dan in één maal klaar. Andere opdrachtgevers willen het juist weer overdag hebben. Daar wordt met de planning rekening mee gehouden. In de wintermaanden zijn we bezig met preventief onderhoud. Een team van monteurs zijn volop aan het sleutelen met maar één gedachte: ‘Wanneer het gras gaat groeien dan moeten de tractoren en machines klaar staan’. Verder worden er in deze periode ook bomen en dergelijke gesnoeid en maken we goten langs de wegen schoon. We doen ook veel met hout. Zoals het plaatsen van faunarasters langs de openbare wegen. Het wild kan dan niet de autosnelweg, of de provinciale of gemeentelijke wegen op. Dus allemaal extra werkzaamheden om de winter goed door te komen.”
Herder-maaizuigcombinaties
“Al jaren hebben wij een goede samenwerking met fabrikant Herder en mechanisatiebedrijf Wim van Breda. Die heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Stilstand is echt funest op wegen. De betrouwbaarheid van de machines staat voorop. Gelukkig hebben wij in de 18 maanden dat ik werkzaam ben bij Van de Weerd Grafhorst nog geen uitval gehad. Ook vanuit de werkplaats krijg ik geen negatieve signalen over de 18 Herder maaicombinaties.“
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst: Annelies Bakker
Foto's: Annelies Bakker en Van der Weerd Grafhorst B.V.