Om optimaal te oogsten is er maar één spoor dat u moet volgen. Hetzelfde spoor dat door de verkeerde band zomaar onherstelbaar beschadigd kan raken wanneer u in het natte seizoen heen en weer rijdt of wanneer u met volle belading rijdt.
“Het maakt niet uit hoeveel het regent en of de bodem er meer als modder dan als grond uitziet; omdat ik de Alliance 363 VF heb, hoef ik me niet meer druk te maken om de bodemomstandigheden”. Menno Timmer, Nederlandse ondernemer in de bloemensector, heeft de Alliance VF-technologie op zijn bedrijf omarmd en hoeft zich geen zorgen meer te maken. Zijn New Holland T6.140 rijdt 90% van de tijd op zijn bollenvelden op Texel, het grootste West- Friese eiland (Noord-Holland), voor het bemesten en oogsten van lelies. “Het Nederlandse weer is ons nou niet bepaald altijd gunstig gezind” lacht hij. “Ik was op zoek naar stabiliteit, trekkracht en vooral de mogelijkheid om met de laagste druk te rijden zodat de bodem zo min mogelijk wordt aangetast”.
Timmer, die vroeger de standaard Alliance 350 gebruikte, was de eerste klant in de Benelux die zijn oudere New Holland tractor uitrustte met de Alliance 363 VF, 270/95R48. Op grond van zijn positieve ervaringen besloot Timmer zijn nieuwe machine te voorzien van de Alliance 363 Agriflex + met VF-technologie (A363VF 270/95R54). Nu werkt hij met een druk van 1,7 bar in plaats van de eerdere 3,5 bar. “Dankzij de lage druk is het rijden op de weg een stuk comfortabeler, vooral wanneer ik vol beladen ben. En – het belangrijkste – mijn spoor blijft in stand: de grond is beschermd, ongeacht de weersomstandigheden, ongeacht hoe vaak ik op mijn veld heen en weer rijd, ongeacht de belading”.
Jeroen Reedijk, ATG Field Engineer, legt uit: “Het gaat om de voetafdruk, die van de A363VF is een stuk langer dan die van een standaard band voor rijculturen.” Met een betere spreiding van de kracht per cm^2 en meer nokken die de grond raken neemt de stabiliteit bij het inrijden van de sporen toe en wordt de bodem minimaal verdicht. Het brandstofverbruik bij de A363 VF is minimaal: de band zakt aanzienlijk minder diep weg; daarom hoeft de band niet uit de grond te klimmen en rolt hij geweldig soepel. “Het lagere brandstofverbruik is echt merkbaar” concludeert Timmer. “Vooral als de tractor voornamelijk op het veld wordt ingezet”.
A363 met IF- en VF-technologie: Alliance banden voor zware en snelle sproeimachines
Alliance 363 AGRIFLEX (IF) IMPROVED FLEXION en VERY HIGH FLEXION (VF) zijn moderne banden die geschikt zijn voor de huidige manieren van bespuiten. Door de constructie van de IF-band kan er met meer invering worden gewerkt, waardoor er bij dezelfde bandenspanning tot 20% meer belasting mogelijk is ten opzichte van reguliere banden. Met de VF-band kan er met meer invering worden gewerkt, waardoor er bij dezelfde bandenspanning tot 40% meer belasting mogelijk is ten opzichte van reguliere banden.
De oriëntatie van de nokken, die in gescheiden blokken zijn verdeeld, zorgt voor een uitstekende grip op een zachte ondergrond. Een groter aantal blokken en de grote rubber/groef-verhouding zorgen voor een langere levensduur, meer comfort en een lage rolweerstand tijdens transport over de weg. Het grotere loopvlak zorgt voor meer tractie, lagere brandstofkosten en leidt tot minimale bodemverdichting. De karkasconstructie met een stalen gordel verzekert een gelijkmatige spreiding van de bodemdruk, bescherming tegen lekrijden en een lange levensduur van het loopvlak.
Bron: Alliance Tire Group