Lely vertoonde een aanzienlijke groei van 5% met een omzet van 617 miljoen euro. Zowel in de divisies Dairy, Forage en Aftermarket was er sprake van groei.
Voor Lely was 2014 een jaar van veranderingen. Aan het begin van het jaar opende het bedrijf het nieuwe hoofdkantoor 'Lely Campus' in Maassluis. Focus op het verhogen van de klantwaarde door een verbeterde operationele efficiëntie en enkele noodzakelijke organisatorische veranderingen stelden Lely in staat alert te blijven en in te kunnen blijven spelen op de snel veranderende agrarische sector en de markt belangrijke innovaties te kunnen blijven bieden.
De lancering van een nieuwe Gele Revolutie inzake ruwvoederwinning (het Lely Welger continue balenpers concept) wekte wereldwijd grote belangstelling. De installatie van de 20.000e Astronaut melkrobot was een mijlpaal om trots op te zijn als pioniers in robotmelken. Daarnaast is de onlangs gelanceerde geautomatiseerde Lely Vector voerrobot een echte oplossing gebleken voor melkveebedrijven en wordt deze al in meer dan 20 landen verkocht.
Hoewel de wisselende geopolitieke en economische spanningen, in sommige regio's ingrijpende gevolgen hebben gehad, heeft Lely haar aanwezigheid op de markt kunnen uitbreiden door nieuwe kantoren te openen en start ups met geautomatiseerde melkveehouderijbedrijven te realiseren in Brazilië en Turkije.
Alexander van der Lely, CEO van Lely: “2014 was een moeilijk maar uiteindelijk succesvol jaar voor Lely. In overeenstemming met onze visie om een duurzame, winstgevende en aangename toekomst voor melkveehouders wereldwijd te creëren, zijn we in nieuwe markten binnengedrongen en hebben we nieuwe belangrijke innovaties gelanceerd en daarbij onze operationele efficiëntie verbeterd. We zijn ervan overtuigd dat we nu goed genoeg gepositioneerd zijn om naar de toekomst te kijken en partnerschappen met klanten wereldwijd verder te versterken.”
Vooruitzichten 2015
Lely verwacht een dynamisch scenario in 2015. Melkprijzen zullen blijven fluctueren door het einde van het melkquotum en de aanhoudende (geo)politieke spanningen in sommige delen van de wereld. Lely verwacht een positief economisch vooruitzicht op de lange termijn, maar is zich bewust van het feit dat veel klanten moeilijke tijden doormaken op de korte termijn.
In 2015 zal Lely verdere stappen ondernemen om haar strategische doelstellingen te verwezenlijken. Verder zal Lely investeren in de professionalisering en doeltreffendheid van de organisatie onder het motto ‘One Lely’, waarbij de uniformiteit van systemen en processen binnen de groep verder zullen worden verbeterd.
Meer informatie
Lely
W.: www.lely.com