In de afgelopen dagen verwerkten de Nederlandse suikerfabrieken de laatste suikerbieten van de campagne 2023-2024. Het was een bietencampagne waarin het natte weer een grote rol speelde. In totaal kwamen er in de fabrieken Dinteloord en Hoogkerk ruim 7,2 miljoen ton bieten binnen.
De gehele keten heeft onder zeer moeilijke omstandigheden ingezet op zoveel mogelijk bieten rooien en verwerken. Daarnaast zijn er verdere stappen gezet in het reduceren van de CO2-footprint.
Bietencampagne zat vol uitdagingen
De campagne 2023-2024 was er een vol uitdagingen. Het weer speelde van teelt tot oogst parten. Het begon met een koud en laat voorjaar. Door de late zomer met een natte juli- en augustusmaand ontwikkelde de biet zich meer op wortelgroei en minder op suikergehalte.
Bijzonder natte omstandigheden vanaf half oktober tot de periode met vorst zorgden ervoor dat een grote inzet van loonwerkers en telers gevraagd werd om de bieten geoogst te krijgen. De verlading van suikerbieten op onverharde plaatsen was lastig. Het percentage tarra steeg van 8,6 procent naar 12,4 procent.
Fabrieken langer open
De vorst in januari zorgde voor de volgende uitdaging. Op dat moment zat er nog 6.500 ha in de grond. Met name door een hogere wortelopbrengst (86 ton in plaats van 80 ton per hectare) in combinatie met meer storingen, mede veroorzaakt door vorstbieten, was de suikerbietencampagne ruim 14 dagen langer. Dit zorgde ervoor dat telers meer ruimte hadden om hun bieten te rooien en aan te voeren.
Daarnaast besloot de raad van beheer van Cosun, in goed overleg met Cosun Beet Company, om suikerbieten met vorstschade onder bijzondere voorwaarden te accepteren en versneld te verwerken. Dit alles in het belang van het collectief.
CO2-reductie
Elk jaar vervoert Cosun bieten per schip om vrachtwagentransport op de weg te verminderen. In de vorige twee campagnes ging het om een reductie van in totaal 32.660 ritten. Deze modal shift past in de bedrijfsstrategie om de CO2-uitstoot te reduceren. De resultaten van de meest recente campagne worden binnenkort bekend gemaakt. Naast CO2-reductie draagt de modal shift ook bij aan de ontlasting van de A58 en A2, de Zuidoost corridor goederenvervoer.
Vanaf 2023 heeft alle ingekochte elektriciteit een groen certificaat. Daarnaast draaien onze specialiteitenfabrieken in Roosendaal en Puttershoek op zonne-energie die we zelf opwekken. Een goede stap in de richting van het doel om in 2030 de CO2-uitstoot van de fabrieken met 50 procent te verlagen ten opzichte van 2018.
Bron: Cosun