Topartikelen over brandstof
Brandstof
De landbouw is nog altijd ontzettend afhankelijk van fossiele brandstof. Als we het in Europa over brandstof hebben dan gaat het om diesel. Er zijn ontwikkelingen gaande in de zoektocht naar duurzame alternatieve brandstoffen. Zo heeft New Holland de T6.180 Methane Power met een motorvermogen van 132 KW die op bio-methaan rijdt. John Deere toonde in 2018 een autonome elektrische trekker. Het aantal batterij-elektrische trekkers dat op dit moment is aangeboden is beperkt, en betreft veelal de kleinere modellen. Ook zijn er inmiddels prototypes op waterstof en HVO.
Verbruik
In energieverbruik komt het aandeel van motorbrandstoffen in de gehele agrarische sector op ongeveer 16,4 PetaJoule (CBS, 2019) uit, waarvan 1,2 PJ lpg is en de rest gas- en dieselolie. Het CBS heeft de waarde van gebruik energie, waaronder ook brandstof valt, voor 2018 beraamd op ongeveer 580 miljoen euro voor de hele landbouw. Volgens Fedecom bepaalt het brandstofverbruik gemiddeld vijftig procent van de totale kosten, dit is vooral voor loonbedrijven een belangrijke afweging. Het brandstofverbruik van tractoren loopt zeer sterk uiteen en hangt grotendeels samen met het motorvermogen. Daarnaast geldt normaliter hoe lager het toerental, hoe lager het brandstofverbruik.
Rode diesel
Rode diesel, een brandstof die onder een gunstiger accijnstarief werd aangeboden, is sinds 2013 in Nederland afgeschaft. Op agrarische bedrijven was deze brandstof interessant. Aan de diesel of gasolie was een rode kleurstof toegevoegd, om onderscheid te kunnen maken tussen rode en ‘normale’ diesel.