De Renault 10654 draait al dertig jaar op VOF Kobus in Aalten. De 110 pk-trekker is inmiddels een onmisbare schakel in het melkvee- en loonbedrijf. De urenstand heeft de 15.000 bereikt en als het aan Wilbert Kobus ligt komen daar nog veel uren bij. “We ontzien daarbij dit oude beestje niet.”
“Als we aan het kuilen zijn dan ga ik altijd even de shovel uit. Even het geluid van de Renault beluisteren, als die de bult op rijdt. Heerlijk gewoon. Er komt wat en doet ook wat”, vertelt Wilbert Kobus trots. De oranje trekker kwam in 1991 op het bedrijf in Aalten. “De Renault kwam van een stoppende loonwerker, die de trekker alleen maar voor het spuiten inzette. Wij zochten een trekker die minimaal negentig pk op de aftakas had. We hebben inmiddels een vierrijige PSR-hakselaar, dan moet die wel voldoende vermogen en de juiste spoorbreedte hebben.”
3800 uren gedraaid
Via de eigen dealer is Renault bij Kobus terecht gekomen. De trekker had in vier jaren 3800 uren gedraaid. Problemen zijn er vrijwel nooit geweest. “We hebben één keer de koppeling moeten vervangen. De vraag is dan, ligt dit aan de trekker of aan de machinist. Als de Renault voor de hakselaar staat, dan wordt de koppeling ook wel eens misbruikt”, lacht Kobus.
Het oude beestje gaat nog niet met de VUT
Motorisch is de zescilinder nog in goede staat. Twee jaar geleden is er een nieuw set bredere banden onder de trekker gekomen. “Dat geeft ook wel aan dat we niet van plan zijn om deze trekker voorlopig weg te doen. Misschien komt die voor het inkuilen net wat pk’s te kort. Dan maar wat langzamer, maar in principe zetten we de trekker voor alle werkzaamheden in. Het oude beestje gaat nog niet met de VUT.”
Weinig onderhoud, weinig kosten
Door het weinige onderhoud heeft Kobus ook weinig kosten aan de Renault. “Tegelijk is het een beul van een trekker. Hij loopt ontzettend goed.” De Achterhoeker vertelt dat zelf de buurman graag met de Renault werkt. “Als wij helpen met de opraapwagen met frontmaaier dan kan dat in principe ook met onze nieuwe Claas, maar ook de buurman heeft het liefste deze trekker er voor. Ik geef hem geen ongelijk. De Renault houdt altijd goede gang.”
Kobus VOF
Wilbert Kobus runt samen met zijn tweelingbroer en zoon een melkveehouderij met honderdtwintig koeien. Het bedrijf heeft met 105 hectare ruim grond. “De Renault zetten we daarom voor alles in. Natuurlijk is het met zo’n trekker ook een stuk hobby, omdat ik er volop van geniet. Maar we sparen het oude beestje niet. Per jaar maakt de Renault gewoon vijfhonderd uren.” De trekker wordt ook volop ingezet voor loonwerk. Kobus VOF is actief in mais, gras en grondwerk. “De Renault wordt veel transport ingezet. Met de kieper pakken we al snel de 10654.”
De trekker is gewoon loeisterk
Het vermogen van de Renault is op papier 110 pk. “Maar volgens mij is het meer hoor. De trekker is gewoon loeisterk.” Om de 10654 nog vele uren op het bedrijf te laten rijden zet Kobus tegenwoordig ook in op additieven van DiTOIL. “Ik heb niet zoveel met verkopers, maar deze toevoeging bij de motorolie zag ik op een testapparaat en ik was overtuigd. Het doet wel wat met de smering. Alles loopt soepeler. Daarom wil ik dit ook op ons oude beste inzetten. Bij andere trekkers zagen we het vermogen van 147 naar 149,5 pk groeien. Is dat nou veel? Nou, als de weerstand minder is, de olie beter smeert en alles beter loopt, dan wordt ik enthousiast.”
Kobus is inmiddels stellig over de vele jaren die de Renault nog op het bedrijf blijft draaien. “Als je dertig jaar met een trekker werkt zonder noemenswaardig onderhoud of schade, dan betaalt zich alles wel terug.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Kobus VOF
U heeft zojuist een artikel lezen uit ons vakblad de Loonwerker! Meer van dit, thuis op de mat?