Hoe groter en ruimer de lading die verplaatst moet worden, hoe hoger de eisen die aan heftruckchauffeurs worden gesteld. Als er geen zicht op de rijrichting is dan moet er achteruit gereden worden. Dit leidt tot een verkeerde lichaamshouding die niet gezond is en ook de productiviteit niet bevordert. Linde Material Handling (MH) heeft nu een ergonomische oplossing toegevoegd aan zijn productgamma: de fabrikant van industriële trucks biedt optioneel een hefbare cabine aan, ontworpen voor zware heftrucks in de serie met laadcapaciteit van 10 tot 18 ton. Met één druk op de knop kan deze cabine in minder dan 10 seconden omhoog worden gebracht tot een maximale hoogte van 5,5 meter. Vanuit deze hoge positie heeft de chauffeur een vrij zicht en kan hij, zoals gebruikelijk, voorwaarts rijden. De hefbare cabine is bijzonder nuttig bij het stapelen van goederen, maar ook bij het wegzetten en ophalen van zware goederen, of wanneer een lading op een klein laaddok moet worden geplaatst, zoals bij de zijlaaddeuren van een vliegtuig.
Volgens de richtlijnen moet een heftruckchauffeur achteruit rijden indien een vorkheftruck wordt gebruikt om, bij wijze van uitzondering, een grote lading op te pakken en te verplaatsen waarbij de lading het zicht op de rijrichting blokkeert. Aangezien de chauffeur de lading niet in het oog kan houden wanneer hij achterwaarts rijdt, mag hij dit niet doen wanneer de lading aan de zijkanten uitsteekt. Veelvuldig achteruit rijden moet worden vermeden, omdat het gedraaid zitten de ruggengraat van de chauffeur overmatig belast – vooral in combinatie met trillingen.
Met deze nieuwe hefbare cabine kunnen chauffeurs vermijden dat zij achterwaarts moeten rijden als het zicht op de rijrichting wordt geblokkeerd. Hierdoor worden zij er niet toe verleid om de vorken en lading boven oogniveau te tillen om er onderdoor te kunnen kijken en voorwaarts te rijden.
Dankzij de hefbare cabine kunnen chauffeurs meer ergonomisch en efficiënter werken, aangezien voorwaarts rijden veel veiliger en sneller is. Vooral over langere afstanden. Bovendien wordt het risico op schade door botsingen, veroorzaakt door ladingen die aan de zijkant van de heftruck uitsteken, geminimaliseerd.
Intuïtieve bediening
Deze hefbare cabine kan worden bediend via een afzonderlijke joystick, of via vier vooraf geprogrammeerde knoppen. Deze kunnen individueel worden geprogrammeerd tot een specifieke hoogte. De cabine gaat met 0,24m/sec omhoog en bereikt zijn maximale hoogte van 5,5 meter in minder dan 10 seconden. Dit is de ideale positie voor een volledig overzicht, zelfs wanneer er lange, volumineuze of zware goederen worden verplaatst. Dankzij de automatische snelheidsbegrenzing die is gekoppeld aan de hoogte van de cabine, kan er veilig worden gewerkt. Via de standaardinstellingen kan de maximale rijsnelheid ook worden verlaagd.
Diverse oplossingen voor optimaal zicht
Als alternatief voor de hefbare cabine zijn de zware trucks van Linde ook leverbaar met een roterende cabine. Hierbij kan de chauffeur de hele cabine 180 graden draaien, zodat de lading zich achter hem bevindt en hij dus een ongehinderd zicht heeft op de rijrichting. Ook kan hij diverse tussenposities kiezen en de omgeving bekijken.
Deze roteerbare werkstations zijn ontwikkeld voor Lindes elektrische heftrucks met laadcapaciteit van 2,5 tot 5 ton en voor de trucks met verbrandingsmotor met laadcapaciteit van 2 tot 8 ton. Afhankelijk van het model en design kan de chauffeursstoel, inclusief stuurkolom en pedalen, 90 graden draaien naar de zijkant, zodat de chauffeur een zijdelingse positie inneemt ten opzichte van de rijrichting. Volgens onderzoeken van de Duitse Beroepsvereniging voor Handel en Logistiek, BGHW, verbetert dit de ergonomie voor de chauffeur met ongeveer 60%. Tegelijkertijd wordt het achterwaarts rijden veel veiliger en wordt de bescherming van de werknemers verhoogd, waardoor de operationele processen van het bedrijf uiteindelijk veel duurzamer worden.
Bekijk de hefbare cabine op YouTube.
Meer informatie
Motrac Linde
T.: +31 (0)88 7377800
W.: www.motraclinde.nl