Er is werk zat voor Luc Bosch en zijn team. Als er nieuwe wegen of spoorlijnen gebouwd worden in de regio tussen Antwerpen en Brussel, staat hij paraat. De bouwondernemer uit Oelegem, België is gespecialiseerd in voorbereidende werken voor de aanleg van wegen en spoorlijnen. Hij wordt gezien als expert in deze werkdomeinen.
Zijn machines moeten aan zware eisen voldoen. Vooral tijdens grondwerken krijgen de graafmachines van Luc Bosch te maken met een enorm uitdagend werkterrein. Harde oppervlakken, scherpe randen en hoge beladingen verhogen het risico op bandenslijtage en lekrijden.
Daarnaast zijn er wisselende werkomstandigheden zoals bijvoorbeeld de staat van de bodem. “Uitvaltijd door lekrijden leidt snel tot aanzienlijke economische schade,” vertelt Luc Bosch uit ervaring. “Bandenschade gebeurt in de meeste gevallen op uw ruw werkterrein. Een gevolg is een lange uitvaltijd voor de machine door het vereiste monteerwerk en de tijd die nodig is om heen en weer naar de garage te gaan en daar komen dan nog eens de herstelkosten bij. Fabriek-gemonteerde banden en later ook nog banden verwisselen zorgden in het verleden voor aanzienlijke problemen. We hadden op wekelijkse basis allerlei lekken, ofwel door klapbanden of door schade aan de karkassen”, herinnert Bart Schollaert zich. Hij is de bestuurder van een Dossan DX 190 W, een graafmachine uit de 19,2 ton-klasse.
Innovatie bandenconcepten voor veeleisende toepassingen
Samen met de veldtechnicus van ATG, Jeroen Reedijk, begon Luc Bosch en zijn team naar een geschikte oplossing te zoeken. Uiteindelijk kozen ze ervoor om de Alliance Dual Master 506 in formaat 315/80R22,5 te testen.
Speciaal ontworpen band voor verhoogde veiligheid
De speciaal ontworpen zijwand maakt nauw contact tussen de twee banden mogelijk. Dit zorgt ervoor dat er geen stenen tussen de twee banden kunnen gaan zitten, zonder dat er een speciale rubberen ring tussen geplaatst moet worden.. Door de keuze voor radiaalbanden gaat het loopvlak langer mee. Het robuuste karkas, dat volledig uit staal gemaakt is, biedt optimale bescherming tegen lekke banden.
Voortdurende werking
“Als ik terugblik, dan is het een zeer winstgevende beslissing geweest om voor de Dual Master 506 te kiezen”, bevestigt zowel Luc Bosch als Bart Schollaert. “De Dual Master heeft ons heel wat werk en geld bespaart. We hebben de banden meer dan 6.000 uur onafgebroken kunnen gebruiken en zonder defecten op de Doosan DX 190 W.
Op basis van deze goede gebruikservaring, heeft Luc Bosch gekozen om dezelfde band op een Volvo EW-1803 te gebruiken. En opnieuw bewees de Dual Master wat hij waard is.
Meerdere voordelen
“Bij het praktisch gebruik appreciëren we niet alleen de lekbestendigheid, maar ook de stabiliteit en betrouwbaarheid van deze band. Onze Doosan DX 190 W in het bijzonder werkt vaak onder zware belading, bijvoorbeeld wanneer we middenvangrails plaatsen op snelwegen. Er zit dan gegoten beton in onze laadbak. Deze stukken kunnen tot tien ton wegen en moeten we ook nog kunnen verplaatsen. Bij dit soort opdrachten heeft de Dual Master zich bewezen als de ideale bandensoort. De hoge laadcapaciteit en de stabiliteit van het karkas zorgen voor bijkomende veiligheid', merkt Bart Schollaert op.
Zijn manager gaat verder: “Zelfs wanneer oplossingen met vernieuwde banden goedkoper zijn, winnen we onze investering in deze band meermaals terug. De bijkomende werkveiligheid en de lekbestendigheid, samen met de langere levensduur van de band maken duidelijk dat de Dual Master de beste keuze is. Onze banden zijn al meer dan 6.000 uur in gebruik en we verwachten er op zijn minst nog eens 1.000 uur bovenop.”