Het is reeds van 1998 geleden dat Josef Fliegl senior op het idee kwam om een horizontaal lossende transportwagen te bouwen. Reden : klanten vroegen steeds grotere transportvoertuigen en de traditionele kipper kwam hierbij aan zijn grens qua inhoud en stabiliteit bij het lossen. De Fliegl ASW afschuifwagen was geboren.
In de jaren die daarop volgden, werden er verschillende aanbouwdelen ontwikkeld; een overlaadvijzel voor graan, stalmestspreider, overlaadband, … zodat de wagen multifunctioneel inzetbaar werd en hij gedurende het ganse jaar door zijn toepassing vindt. Een bijzondere ontwikkeling was de PomOver om onder andere aardappelen te reinigen en over te laden op vrachtwagens.
Fliegl gebruikt de 2-fasige schuiftechniek. Dit betekent dat eerst de eerste helft van de schuifbodem naar achter schuift. Daarna het kopschot. Die techniek gebruikt Fliegl ondertussen ook in andere toepassingen waaronder doseerinstallaties voor biogas (Fliegl Dosiertechnik) en in het grondverzet (Fliegl Baukom). Ook hier is verder ontwikkeld zodat de schuiftechniek in de zwaarste omstandigheden als aanhangwagen maar ook als opbouw op vrachtwagens en als oplegger voor snelverkeer wordt gebruikt, al dan niet geïsoleerd voor het transport van asfalt.
De volume schuifwagens zijn verkrijgbaar van 25 tot 55 kuub inhoud en in drie verschillende modellen: de compact, de Gigant en de Taurus versie. Alles samen goed voor 52 verschillende modellen.
In die 25 jaar heeft Fliegl 25.000 stuks gebouwd en is de ontwikkeling van de Fliegl ASW afschuifwagen door DLG erkend als een mijlpaal in de geschiedenis van landbouwtechniek.
Bron: Ludo Pauwels; Beeld: Seppe Deckx