Nu alle trekkers vanaf 2018 over een kenteken moeten beschikken, ijvert LTO Nederland voor soepelheid bij de invoering. “De gesprekken met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) zijn inmiddels gestart. Ik heb goede hoop op een praktische opstelling van de RWD”, zegt Herman van Ham. Hij heeft namens LTO Nederland overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
LTO is niet gelukkig met de kentekenplicht voor trekkers: de maatregel draagt niet bij tot een verhoging van de verkeersveiligheid en betekent een lastenverzwaring voor boeren en tuinders. Van Ham: “Maar de realiteit is dat het kabinet heeft besloten tot invoering.”
Trekkers hebben vanaf 2018 een kenteken nodig om op de openbare weg te rijden, Daarbij wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 40 kilometer per uur. Met een trekkerkenteken kan de politie beter optreden, aldus Melanie Schulz van Haegen, minister van Verkeer en Waterstaat. Als voorbeelden noemt ze gevaarlijk rijgedrag, onverzekerd rijden en controle op het maximum laadvermogen. De plicht gaat gelden voor naar schatting 430.000 trekkers en 150.000 aanhangers. Lichte aanhangers hoeven niet over een apart kenteken te beschikken. Dat geldt wel voor zware aanhangers, doorgaans in gebruik bij loonwerkers en transportbedrijven.
De planning is om vanaf 1 januari 2017 alle nieuwe voertuigen direct te voorzien van een kenteken. Het bestaande wagenpark wordt van februari 2017 tot mei 2018 gekentekend. Van Ham verwacht dat de kosten van de operatie uiteindelijk uitkomen op ‘enkele tientjes’ per trekker. “Dat kan door de regeling eenvoudig te houden.”
Meer informatie
Bezuidenhoutseweg 225
2594 AL Den Haag
T.+31 (0)70 3382700
W.: www.lto.nl