Fendt introduceert een compleet nieuw model rupstrekker; de Fendt 900 Vario MT. De trekker levert een sterke verbetering van het rijgedrag door een nieuw veringsconcept, de gelijkmatige gewichtsverdeling en een maximaal contactoppervlak op het land.
De nieuwe rupstrekker Fendt 900 Vario MT is leverbaar in drie vermogens: de Fendt 938 Vario MT levert 380 pk, de Fendt 940 Vario MT 405 pk en de Fendt 943 Vario MT 431 pk (volgens ECE-bepaling R120).
De Fendt 900 Vario MT- (‘Mobile Trac’-) rupstrekker is bijzonder slagvaardig in de bewerking van grote oppervlakken en onderscheidt zich door zijn unieke rijcomfort op basis van een compleet nieuw, innovatief veringsconcept: "Daarbij komen nog de exclusieve voordelen van de traploze Fendt VarioDrive-aandrijftechnologie."
Uniek veerconcept voor rupsen
Bij de ontwikkeling van de Fendt 900 Vario MT is sterke verbetering van het rijgedrag op de weg en op het land een wezenlijk doel geweest. Het nieuwe veringsconcept bestaat uit vier elementen: een luchtgeveerde bestuurdersstoel, tweepunts-cabinevering, de nieuwe primaire vering SmartRide en het herziene loopwerk met ConstantGrip-vering.
ConstantGrip
De drie middelste looprollen zijn via een pendelende ophanging (‘bogie in bogie’) in het loopwerkframe gemonteerd. Daardoor passen de looprollen zich op de weg en op het land optimaal aan de ondergrond aan. Andere voordelen zijn een gelijkmatige gewichtsverdeling via het totale loopvlak en een maximaal contactoppervlak op het land.
SmartRide
De lengtebalk voor het loopwerk is via een nieuw ontwikkelde vering met het onderstel verbonden. Deze vering is samengesteld uit verschillende componenten:
- robuuste schroefveren met geïntegreerde schokdempers
- extra hydraulische schokdempers voor demping bij het uitveren
- hydraulische schokdempers en veerblokken waarborgen een optimaal veergedrag bij uitveren en begrenzen de veerweg
- de torsiestaaf-stabilisator verleent het onderstel zijwaartse stabiliteit.
Daardoor ontstaat een duidelijk langere veerweg van in totaal 260 mm (gemeten aan het voorste leiwiel). De vering staat per loopwerk een pendelhoek van 11 graden toe en is zodoende vergelijkbaar met de voorasvering van een wieltrekker.
Rupstrekker met tweepunts-cabinevering
De Fendt 900 Vario MT is de eerste conventionele rupstrekker met tweepunts-cabinevering, bestaande uit twee schokdempers met rubberen stootkussen aan de voorkant en schroefveren met geïntegreerde schokdemper aan de achterkant. De totale veerweg aan de achterkant van de cabine bedraagt 98 mm en maakt een zeer lichte veerophanging mogelijk om trillingen die van rechtstreeks vanuit de ondergrond via de starre achteras worden doorgegeven effectief te dempen. De gecombineerde vering van onderstel en cabine zorgt ervoor dat de impulsen aanzienlijk minder intensief worden. In de praktijk merkt de bestuurder dit doordat de machine op de weg bij hogere rijsnelheden duidelijk rustiger loopt en in het veld onvermoeibaar door blijft gaan.
Bron: Fendt