Het Duitse Kramer heeft haar wortels in de landbouw en bouwt al heel lang wielladers en verreikers. Door de alliantie met John Deere zien we deze nu weer in de typische Kramerkleuren terug in de landbouw.
Vrijwel iedereen kent het familiebedrijf Kramer van oorsprong wel als trekkerfabrikant. In 1925 ontwikkelden de gebroeders Kramer in Gutmadingen hun eerste trekker met maaibalk. Er volgden diverse typen en modellen in diverse kleuren waaronder de typische groene ‘Kramer-kleur’. In 1973 beëindigde men de productie van trekkers voor de landbouw om zich nog tot 1980 toe te leggen op speciale trekkers voor de bosbouw.
Fusies en allianties
Al in 1959 bracht Kramer de eerste vierwielaangedreven compacte wiellader op de markt, de KS 510, waarmee de basis werd gelegd voor verbreding naar de industrie en bouw. In 1987 gevolgd door de Kramer Allrad met vierwielbesturing. Vanaf het jaar 2000 volgden fusies met Neuson en
Wacker en tegenwoordig maakt Kramer, net als Weidemann overigens, onderdeel uit van de Duitse Wacker Neuson groep.
Vanaf 2005 tot eind 2017 werden de Kramer verreikers in de landbouw verkocht als Claas Scorpion en sinds 2018 werkt Kramer samen met John Deere. Dit houdt in dat de Kramer verreikers, telescopische wielladers en wielladers in de Kramer-kleuren via Europese John Deere landbouwdealers vermarkt worden. Verkopen in de landbouw deed Kramer vanaf 2012 overigens ook weer zelf. Van vrijwel elk model is er een ‘gele variant’ die bedoeld is voor de bouw, industrie en verhuur.
Voor de Landbouw
Volgens Kramer-specialist Dennis Everts van John Deere dealer GroeNoord stelt de landbouw andere eisen aan verreikers dan industrie en verhuur. “Gebruikers in de landbouw willen een verreiker die veel laadt én langdurig veel kan trekken. Denk aan stro laden en transporteren (bij soms hoge temperaturen!) en stallen uitmesten. Ik heb verschillende merken verreikers vertegenwoordigd en lang niet elk merk kan dit aan.” Typische landbouwfeatures zijn volgens hem een robuuste maar ook eenvoudige bouw en uitrusting, eendelige giek tot 9 m, omkeerventilator, diverse aanbouwframes en ruimte voor brede banden.
Bron foto's: René Koerhuis, Michiel Saeyens, Dennis Everts/Kramer