Sinds 2011 gooit Joskin producttransport over een andere boeg met de Drakkar: een uitdraaiwagen zoals de fabrikant het zelf noemt. En dat polyvalente is juist wat loonwerkers aantrekt in de wagen die talrijke producten kan vervoeren.
Op de Agritechnica van 2011 presenteerden opvallend veel fabrikanten hun visie op en hun versie van de afschuif- of uitdraaiwagen, waaronder Joskin met de Drakkar. Het concept van de afschuifwagen werd al geruime tijd terug bedacht door een Duitse landbouwer en aanvankelijk gingen vooral Duitse constructeurs van kippers en transportwagens ermee aan de slag. De Joskin Drakkar onderscheidde zich met een afrolband ter lengte van de wagen ten opzichte van de collega's. Na het lossen trok een kabel de voorwand met de aangebouwde afvoerband terug naar voren. Verder vielen de kunststof wanden op.
Kunststof bleef, ketting kwam
Ondertussen zijn we bijna acht jaar verder en heeft Joskin de nodige ervaringen op kunnen doen met de voor- en nadelen van de constructies van toen. Na de eerste prototypes en nulseries kwam de Drakkar in 2013 op de markt, aldus Tom Godet, technisch-commercieel vertegenwoordiger. Toen was de kabel met lier nog aanwezig en waren ook de polyester/polyethyleen zijwanden nog recht. Met name het systeem om de afvoerband op en af te rollen onderging sindsdien een aantal wijzigingen. Zo werd de staalkabel met lier in 2014 vervangen door een rondgaande ketting omdat deze ketting in twee richtingen getrokken kan worden, zo geeft Joskin aan. Het zorgt ook voor een vermindering van het gewicht. Een nieuw systeem om de afvoerband op te rollen zorgt sinsdien voor minder spanning bij het oprollen en tegelijkertijd voor een tot 2,55m beperkte breedte van de opbouw. Bovendien is de wagen nu uitgerust met een elektro hydraulisch beheersysteem voor eenvoudige bediening.
De kunststof wanden zijn nog altijd gemaakt van polyester/polyethyleen, maar ondergingen wel constructieve wijzigingen ter bevordering van de stevigheid en tevens voor gewichtsreductie en een (iets) groter laadvermogen. Om eenvoudiger te kunnen lossen, zijn de zijwanden naar achter toe nu (licht) conisch in plaats van recht. Aanvankelijk waren de zijwanden enkel 1,8m hoog en dat stond transporteurs van met name aardappelen wat tegen in verband met mogelijke productbeschadigingen. Nu zijn er zijwanden van 1,5 en 1,8m hoog en voor beide opzetschotten tot 80 cm. In optie zijn ze sinds 2017 ook met hydraulische bediening leverbaar zodat de losband van een (aardappel)rooier lekker diep in de wagen kan zakken. De 1,8m hoge zijwanden zijn niettemin nog altijd het meeste gekozen.
Talrijke producten
De veelzijdigheid van de wagen komt qua constructie vooral naar voren doordat, zoals bij iedere afschuifwagen, een kipfunctie ontbreekt. Iets dat vooral voordelen biedt als de loshoogte beperkt is, zoals in opslagruimtes en koelingen, en als gelost moet worden op een ongelijke of relatief instabiele ondergrond/kopakker. Eens temeer omdat grotere laadvermogens vanwege breedte- en hoogtebeperkingen vooral uit de lengte moeten komen. Iets dat hoger heffen/kippen van kippers vergt. Tegelijkertijd hebben kipers volgens Godet vaak een hoger eigen gewicht. "Minder productbeschadigingen van met name rooivruchten is ook iets dat kopers van een Drakkar aanspreekt."
Ten opzichte van silage- en ook mestwagens lost de Drakkar volgens Joskin gelijkmatiger…