De JAGUAR 990-maishakselaar is het nieuwe paradepaardje in de 900-serie van de Duitse machinebouwer CLAAS. Met name door het motorvermogen naar een maximum van 925 pk/680 kW te verhogen is het nieuwe model onderscheidend ten opzichte van zijn voorgangers. In zowel de 800- als 900-serie heeft CLAAS bovendien verschillende verbeteringen doorgevoerd.
CLAAS noemt de 990 ‘top of the range’. De betiteling heeft het nieuwe model, dat ook zal schitteren op de aanstaande Agritechnica van 10 tot en 16 november in Hannover, mede te danken aan de doorontwikkelde motor. De nieuwe MAN V12 heeft een cilinderinhoud van 24 liter en is ook beschikbaar als een 850 pk/625 kW-versie zoals in de 980.
Rupsen
De nieuwste hakselaar kan op TERRA TRAC-rupsen worden gezet. Die zijn met een speciaal kopakkerbeschermingssysteem uitgevoerd. Tijdens een draaiende manoeuvre worden steunrollen in de rupsen hydraulisch naar beneden gedrukt. De voorste rol komt omhoog, waardoor het contactgebied met een derde wordt verkleind.
,,De nieuwe JAGUAR 990-hakselaar is 'top of the range'."
Nieuwe motoren in modellen
Tegelijk met de introductie van de 990 heeft CLAAS ook de 970 van een nieuwe motor voorzien. Deze uitvoering voldoet aan de emissienormen. De zescilinder MAN D4276 ontwikkelt 790 pk/581 kW bij een cilinderinhoud van 16 liter. CLAAS stelt dat met een verplaatsing van bijna drie liter per cilinder de 970 op het gebied van brandstofverbruik per ton geoogst product de beste cijfers in zijn klasse heeft.
Ook het vermogen van de 960, 940, 880 en 860 is toegenomen en voldoen aan alle relevante emissienormen. Bij sommige modellen wordt gebruik gemaakt van een Selective Catalytic Reduction (SCR) in combinatie met een roetfilter.
Touchscreenbediening
Zowel de 900- als 800-modelseries hebben een nieuw bedieningsconcept. Het gaat om de nieuwe CEBIS-touchscreens, die eenvoudig en snel toegang geven tot alle machinefuncties. In de armleuning zijn schakelaars verwerkt. Het scherm kan naar rechts worden gedraaid, zodat de bestuurder een optimaal zicht heeft. Met een nieuwe stuurkolom kan ook de positie van het stuur worden geoptimaliseerd. Bij een maximale snelheid van tien kilometer per uur heeft de bestuurder slechts drie of vier omwentelingen van het stuur nodig om van links naar rechts te gaan. Vanaf twintig kilometer per uur is het volledige aantal stuurwielomwentelingen weer beschikbaar om bij hogere snelheden veilig te rijden.
Gewasmassa bepaalt snelheid
Nieuw is ook CEMOS AUTO PERFORMANCE, die het motorvermogen en de rijsnelheid op basis van de gewasmassa bepaalt. Dit houdt het motortoerental constant en voorkomt abrupte belastingveranderingen. Dit resulteert in een gelijkmatige gewasstroom met een hoge bedrijfszekerheid en een lager brandstofverbruik.
De ACTISILER 37 is de nieuwe dubbelwandige tank voor de JAGUAR. Die beschermt ook het concentraat additieven tegen hoge buitentemperaturen. Het drogestofgehalte, als referentie voor het instellen van de snijlengte en additieven, wordt bepaald door een infraroodsensor (NIR). Op het CEBIS-touchscreen krijgt de machinist een duidelijk beeld van het samenspel tussen de snijlengte en de dosering kuiladditief op basis van het gemeten drogestofgehalte.
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: CLAAS