Zowel in landbouw- als industriemiddens is Walterscheid gekend voor zijn toelevering van aftakassen, transmissies, aandrijflijnen, hydraulische topstangen, hefinrichtingen, trekhaken.
Algemeen worden de Walterscheid producten door de gebruikers als hoogwaardig en kwalitatief geëvalueerd. Niet alleen door de eind gebruikers, maar ook door de vakjury van Agritechnica die Walterscheid samen met CNH beloonde met een zilveren medaille voor de nieuwe powershift gearbox op de nieuwe CNH grootpakkenpersen.
Powershift gearbox
De markt evolueert continu en dit maakt dat nieuwe oplossingen dienen ontwikkeld te worden. Met 100 jaar ervaring is Walterscheid een belangrijke partner om de productiviteit en functionaliteit van landbouwmachines te verbeteren. Het is een bedrijf dat op meerdere vlakken in contact is met de landbouw en weet waar de noden liggen. Tijdens ons bedrijfsbezoek werd de nieuwe start up powershift gearbox voorgesteld die op de nieuwe CNH vierkante balenpersen zal te zien zijn op de Agritechnica 2019. Samen met CNH werd Walterscheid immers bekroond voor deze innovatie met een zilveren medaille. Walterscheid laat duidelijk zien dat het een technologische partner is die in samenwerking met OEM’s meerwaarde creëert.
Zweefstand op hydraulische topstang
Twee jaar terug stelde Walterscheid een hydraulische topstang voor met geïntegreerde demper. Iedereen kent wel het fenomeen waarbij de trekker gaat wippen op een oneffen traject wanneer er een ploeg of een breker in de lift hangt. Bij een nietgeveerde trekker zal dit fenomeen zich nog versterken. Als chauffeur is dit zeer vervelend en moet men zijn rij gedrag aanpassen gelet op het veiligheidsaspect. Door de trekker te voorzien van een hydraulische topstang met geïntegreerde stikstofdemper lopen de drukken minder hoog op. De piekbelasting vlakt af met 30% en bovendien ligt de slijtage aan de trekker, de hef en het werktuig een pak lager. Door de veerweg van 3 cm ga je het wippen onderdrukken. In de cilinder zit een kleine zuiger ingebouwd die olie en stikstof van elkaar gescheiden houdt. De olie kan snel toestromen maar gaat er slechts langzaam uit. Dit proces zorgt voor het dempende of misschien beter het verende effect.
Op zich is dit een mooi systeem waarbij zowel het comfort voor de bestuurder toeneemt alsook het hydraulisch systeem, de trekker en het werktuig merkelijk minder belast worden. Het wipeffect dat anders moet uitdeinen, wordt nu opgevangen door de verende topstang. De veerkracht hangt af van de stikstofdruk in de zuiger. Deze druk kan men bijsturen tussen de 20 en 110 bar afhankelijk of men met een lichter of zwaarder werktuig aan de slag gaat. Standaard wordt af fabriek een druk van 60 bar voorzien.
Gebruikerservaringen brachten echter aan het licht dat het handig zou zijn wanneer ook een zweefstand aanwezig zou zijn. Ben je met een maai of zaaicombinatie actief in een glooiend landschap dan is het altijd handig dat bijvoorbeeld de rotorkopeg+zaaimachine de glooiing van het terrein automatisch volgt. Met de huidige uitvoeringen zou dit ook mogelijk zijn. Bij de praktijkdemonstraties konden we duidelijk zien dat de topstang met geïntegreerde demper niet enkel op de weg effectief was, maar ook op de kopakker of bij het dwarsen van de ploegvoor.
De zuigerstang kan maximaal 3 cm veren. De Walterscheid-topstang heeft nu een zweefstand waardoor er beter bodemvolgend kan gewerkt worden in glooiend terrein.
Tweetraps powershift voor nieuwe CNH-grootpakpers
Grote vierkante balenpersen vereisen veel vermogen voor het opstarten van het vliegwiel, net als voor het aandrijven van de plunjer. Om de aandrijflijn van de trekker te sparen, zoekt elke constructeur naar oplossingen. De ene kiest voor een hydraulische startup terwijl anderen switchen van 540 naar 1000 tpm. New Holland zag meer heil in een startup tweetraps powershift gearbox en ontwikkelde deze samen met Walterscheid. Het door New Holland gepatenteerde systeem kreeg een zilveren medaille van de Agritechnica jury en zal in november op de beurs worden voorgesteld. Strobalen van meer dan 500 kg op 2,5m lengte zijn met deze pers mogelijk.
Het eerste voordeel van deze nieuwe powershift gearbox is dat de aandrijving tussen trekker en gearbox één mooie rechte lijn vormt. Met minder frictie en minder slijtage tot gevolg. Verder is er in de eerste versnelling 25 % meer koppel beschikbaar. Bovendien heeft men ervoor gekozen om meer perscapaciteit (tot 62 ton) te genereren door het vliegwiel aan 1.440 tpm te laten functioneren. Hierdoor kan het gewicht van het vliegwiel worden beperkt. De aansturing van de gearbox is zo geregeld dat er pas geschakeld wordt naar de tweede versnelling wanneer het vermogen van de trekker piekt. Deze technologie maakt dat ook trekkers met lagere vermogens inzetbaar zijn.
Dit betreft een artikel uit het vakblad De Loonwerker.nl. Bent u geinteresseerd in meer soortgelijke artikelen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Auteur en foto's: Lieven van den Berghe