Op 3 december 2019 werden de Agrafiek Awards uitgereikt, tijdens een plechtige ceremonie op landbouwbeurs Agribex.
Traditiegetrouw reikt Rekad Uitgeverij, in samenwerking met haar partners, tijdens de landbouwbeurs Agribex de Agrafiek-awards uit. Deze oscars van de Belgische land- & tuinbouw worden om de 2 jaar uitgereikt aan familiale bedrijven actief in de loonwerksector, de melkvee- en varkenshouderij. Deze bedrijven zijn stuk voor stuk innoverend en een toonbeeld voor hun vakgebied. In 2019 zijn er een aantal nieuwe categorieën toegevoegd: vrouw in de landbouw, beste dealer en beste jongere.
Loonwerker
Als loonwerker werd het loonbedrijf Deroo uit West-Vleteren (West-Vlaanderen) bekroond.
De jury liet zich overtuigen door : “het indrukwekkend arsenaal aan GPS-tractoren en -machines en een state of the art werkplaats. Nieuwe technologieën (hardware en software) worden omarmd om efficiëntie te verhogen. Het familiebedrijf heeft een duidelijke visie over innovaties en hun bijdrage binnen het bedrijf, evenals over het ontwikkelen van technologie dichter bij de praktijk. De passie voor het werk is zichtbaar. Door zelf onderhoud te voorzien via de werkplaats is het bedrijf flexibel en kan preventief stilstand vermeden worden of kan snel opgetreden worden.”
Dit bedrijf krijgt een jaar lang een New Holland-trekker ter beschikking.
Winnaar categorie dealers
Verstraeten Agritechnieken uit Sint-Amands (Antwerpen) – dealer van Deutz Fahr, Pöttinger, Weidemann, Wacker Neuson – werd aangeduid als winnaar in de categorie Dealers.
Dit familiebedrijf werd opgericht in 1997. “De regio Klein-Brabant kenmerkt zich door veel kleinschalige bedrijven, waardoor Verstraeten Agritechnieken een heel divers cliënteel heeft”, aldus het juryrapport. Het bedrijf straalt professionaliteit uit en de fraaie overkapping van 1.200 m², waar een deel van de nieuwe tractors en machines staat uitgestald, zorgt ervoor dat potentiële klanten op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met het leveringsprogramma. In de functionele bedrijfsgebouwen vindt men deze merkenuitstraling terug en voel je als klant dat de firma een band heeft met deze merken. Het bedrijf is duidelijk klaar voor de toekomst en anticipeert. Door het dalende aantal landbouwbedrijven richt het zich steeds meer op groenbeheer en openbare besturen.”
Dit bedrijf mocht een Kramp gereedschapswagen in ontvangst nemen.
Tekst: Franky De Letter
Foto's: Michiel Saeyens