De politie deelt ieder jaar weer tal van bekeuringen uit voor het niet of onvoldoende afbinden van kuilbalen. De regelgeving wordt steeds strenger. “Het transport moet veiliger”, stipt vertegenwoordiger Jan Meerkerk van Fliegl aan. De Duitse fabrikant ontwikkelde vier jaar geleden de Fliegl DPW210BL balenwagen met beveiligingssysteem, waarmee afbinden verleden tijd is. “En sinds vorig jaar volledig gegalvaniseerd.”
Beveiligingssysteem
“Het beveiligingssysteem onderscheidt zich door het omhoog klappen van het frame. De breedte is afstelbaar tussen twee-en-een-half en drie meter, zodat die ook bij de bredere balen mooi afsluit”, vertelt Meerkerk. Veilig transport ligt volgens hem in Nederland steeds meer onder een vergrootglas. Boetes voor niet of slecht afbinden zijn niet mals. “Vaak zie je dat de tijd ontbreekt om er voldoende aandacht aan te geven. Met dit systeem ga je van 25 minuten afbinden naar 20 seconden afzettijd.”
“Van 25 minuten afbinden naar 20 seconden afzetten”
Verstellen van het frame
Voor het verstellen van het frame kan de gebruiker kiezen tussen hydraulisch of mechanisch. “De vrachten kun je probleemloos hoger laden. Ook kleine balen kunnen door het verstelbare systeem worden vervoerd. Dat is bijvoorbeeld interessant voor een fouragehandelaar, die een kleine vracht in de winter heeft.” De wagen heeft verschillende haken en ogen voor het afbinden van deel vrachten, als dit nodig is.
Vertegenwoordiger Jan Meerkerk van Fliegl toont hoe de wagen in de breedte afgesteld wordt.
Bodemplaat met antislipvloer
De bodemplaat is voorzien van een antislipvloer. “Daardoor is het ook mogelijk om zonder beveiliging een klein stukje te rijden. De bodem is bovendien niet vlak. In de praktijk gebeurt het nog wel dat er water in de wagen blijft staan. Dat is bij de DPW210BL niet het geval.”
De wagen is standaard uitgevoerd met BPW-assen (drieassig chassis) en is volledig bladgeveerd. De wagen is voorzien van Europese keuringscertificaten.
Tekst en foto’s: Martin de Vries