De New Holland T6.180 methaantrekker is ’s werelds eerste trekker die voor 100% wordt aangedreven door methaan of biomethaan en is de sleutel voor efficiëntere en duurzame landbouw in de toekomst. Op Agritechnica in Hannover sprak de Loonwerker met Global Product Manager Mark Howell, de man achter de innovatieve New Holland trekker over de toekomstplannen. De trekker ontving ook de ‘tractor of the year 2020’ award voor de meest ‘sustainable’ trekker.
Hoe lang hebben jullie aan het project biomethaantrekker gewerkt?
Mark Howell: “In 2009 zijn we gestart met het ontwikkelingen van een prototype. Dit prototype met daarin de FPT-gasmotor van de Iveco Eurocargo truck is eerst getest in Europa, daarna in de USA, vervolgens in Japan en daarna kwam de trekker weer terug naar Europa. CNH Industrial heeft, om de reacties van het publiek te peilen, het prototype ook op verschillende shows laten zien. Het project heeft al met al langer geduurd (10 jaar) dan we op voorhand hadden verwacht. Je gaat van diesel naar methaan aangedreven motoren. Dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de trekkracht en het koppel. Deze periode heeft ons ook veel bijgebracht en de ogen geopend voor nieuwe markten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van deze methaantrekker op vliegvelden, het maaien van gras van voetbalvelden en het knippen van heggen. Ook is het interessant voor steden die in de toekomst streven naar een CO-2 neutrale uitstoot en milieuzones hebben ingesteld. Bij de ontwikkeling van deze trekker hebben wij als uitgangspunt en slogan een emissiearme uitstoot gebruikt.”
Wanneer en waar wordt de 1e New Holland T6.180 methaantrekker gebouwd?
“In 2020 gaan we officieel met de productie starten. Vanuit de fabriek in Basildon (Groot-Brittannië) rollen dagelijks meer dan honderd T6 en T7-serie trekkers van de productielijn. Deze worden naar 120 verschillende landen geëxporteerd. De methaantrekkers zullen van dezelfde productielijn komen.”
“Na vele praktijktests bij boeren die energieonafhankelijk landbouwbedrijven (willen) runnen, wordt in 2020 een trekker op de markt gebracht die aangedreven wordt door brandstof afkomstig van mest en biomassa”
Hoeveel methaantrekkers denken jullie in 2020 te gaan fabriceren?
“De trekker is nu productierijp, maar het is nog onbekend hoeveel trekkers we in 2020 zullen produceren. Het zal in eerste instantie een voorserie zijn. We gaan naar klanten die ze kunnen kopen of leasen. We hebben genoeg getest en weten wat het koppel en de pk’s zijn. Aan de hand van een calculator op een iPad kunnen bijvoorbeeld de te verrichten werkzaamheden worden ingevoerd, hoeveel uren de trekker moet draaien, wat de prijs is van de diesel en gas en hoeveel jaar je de trekker wilt gaan gebruiken. Dan krijg je een goed beeld van de te verwachte kosten, de besparingen en hoeveel minder CO-2 uitstoot je hebt door het gebruik van methaan of fossiele brandstof. En ik kan je vertellen… dat is veel! Daarnaast heb je ook een categorie klanten die niet alleen kijkt naar het reduceren van bedrijfskosten, maar een andere reden hebben om te investeren in deze trekker. Dat is: de verlaging van de CO-2 emissie uitstoot. In de toekomst zal op steeds meer locaties niet meer gewerkt mogen worden met machines met dieselmotoren. De oplossing kan zijn het gebruik van een trekker die rijdt op methaan, want de uitstoot van deze methaantrekker is 99% beter nog dan de schonere en nieuwere stage V motoren.”
Waar is de trekker getest de afgelopen jaren?
“We zijn gestart rondom de fabriek in Groot-Brittannië waar ook de ingenieurs die deze trekkers hebben ontwikkeld, gevestigd zijn. Het design is afkomstig uit Italië. We hebben bij verschillende bedrijven en in verschillende landen prototypes getest.”
Is de komst van de elektrische trekkers geen bedreiging voor deze methaantrekker?
“Nee, dat denk ik niet. In slechts vijf minuten tijd zit deze trekker weer vol met brandstof en kan met zijn werkzaam heden verder. Het positieve van elektrische trekkers is dat het 0% emissie uitstoot heeft, maar het heeft wel stroom nodig. Dit kan groene energie zijn, maar misschien ook niet. Deze trekker die brandstof (methaangas) afkomstig van mest van vee of energiegewassen gebruikt, is altijd groen. Deze trekker is dus duidelijk ‘schoner’ dan de elektrische trekker. Bovendien kan de methaantrekker langer werken. En onderschat de kosten van de batterij die in elektrische trekker zit niet. Hoe lang gaat deze mee? Wat zijn de kosten van een nieuwe batterij? etc. Deze methaantrekker is wel duurder dan een trekker met een dieselmotor, maar niet schrikbarend veel. Het is een voordeel dat de methaantrekkers minder onderhoud nodig hebben en dat er minder onderdelen moeten worden vervangen. De trekker start ook bij zeer koude temperaturen direct. Terwijl dieselmotoren nog wel eens problemen geven. Zo zijn er meer voordelen die testbedrijven hebben ondervonden die met de prototypes hebben gewerkt. Een boer zei bijvoorbeeld: “Goh wat fijn, ik krijg nu geen vieze handen meer wanneer ik ’s ochtends de tank vol gooi.”
Tekst en foto’s: Annelies Bakker