Door de gouden innovatiemedaille bij Agritechnica in Hannover werden veel schijnwerpers op de vooruitstrevende ‘E-Drive’ van Joskin gezet. De fabrikant uit het Belgische Soumage ontwikkelde samen met John Deere de elektrisch aangedreven tractie-assen voor voertuigen van mesttransport. Het is echter niet de enige noviteit waarmee Joskin de markt opschudt.
De Agritechnica was ook de plek waar de X-Trem2 en de Roadliner introduceerde. Mesttankwagens waarvoor Joskin veel potentie ziet in de Benelux. Moeilijke werkomstandigheden, bodemverdichting, brandstofverbruik, maar toch hoge prestaties vormen namelijk de kern van de ontwikkelingen. De E-Drive sluit daar eigenlijk naadloos bij aan, stelt exportmanager Francis Wiertz van Joskin. “Elektrisch is toch de toekomst. Bovendien is onze ervaring dat elektrische kracht veel minder verlies geeft dan hydraulisch. Je kunt het meer proportioneel aanleveren.”
Samenwerking met John Deere en MAN
John Deere heeft voor de E-Drive een overbrengingskast ontwikkeld, die de ontvangen elektrische energie in een mechanische kracht tot honderd kiloWatt omzet. Door middel van twee cardanassen van fabrikant MAN wordt de assen aangedreven. Op een drieassige tank zorgen de laatste assen voor extra tractie. De voorliftas wordt ontzien. Dit zorgt voor minder slijtage. Bovendien wordt de weerstand verlaagd en is er minder energie nodig. De stroom wordt door een in de trekker gegenereerde generator geproduceerd.
De techniek zal door John Deere worden vermarkt en gaat demodraaien in Amerika, Duitsland en Denemarken. “Maar het is ook zeker de bedoeling dat de stap naar de Benelux wordt gezet.”
X-Trem2 mesttank
Met de nieuwe mesttanks verlegt Joskin volgens Wiertz ook een grens. “Veel capaciteit maar toch met oog op de bodem.” De X-Trem2 is een doorontwikkeling van de X-Trem en de Volumetra. Centraal staat grote inhoud, goede hanteerbaarheid en grote wielen waardoor de bodem wordt ontzien. Op de Agritechnica stond de tank op 800/65/R32 banden. Door een groter contactoppervlak tussen de grod en banden wordt de gewichtsverdeling verbeterd, met als voordeel dat de rijsporen minder diep worden. Het chassis is smaller. Bovendien wordt het dubbele chassis van de X-Trem ingeruild voor hetzelfde ‘heavy duty chassis’ van de Volumetra. De X-Trem2 is verkrijgbaar met een tankhoud van 16.000, 18.000 of 20.000 liter. Dankzij een geïntegreerde heinrichting in de hoekijzers is de tank geschikt voor de breedste bemesters of verspreidingsbomen.
Rijcomfort met de Roadliner
De Roadliner, een nieuw model in het gamma Tetraliner, is ontwikkeld met het oog op rijcomfort op de weg. “Met het oog op loonwerkers en boeren die lange trajecten moeten afleggen.” De tank is uitgerust met een ‘Dolly’-systeem. Dit is een as op een draaikrans met een doorsnede van 974 millimeter, die rechtstreeks in de tank geïntegreerd is. De gewichtsoverdracht van de Dolly naar de trekker en het standaard luchtremsysteem zorgen voor een veilige rit, zelfs op hoge snelheid of heuvelachtige gronden. Door golfbrekers in de tank wordt deze eigenschap nog verder versterkt. De BPW-assen zijn met luchtvering uitgevoerd. Hiermee wordt het gewicht van de tank verbeterd. De horizontale liggen van de Roadliner blijft constant, schokken worden gedempt en de wegligging is beter. De tank is verkrijgbaar in vier uitvoeringen van 21.000, 23.500, 26.000 en 28.000 liter.